Bele akarsz vágni a online oktatóanyag értékesítésbe? Jó. Ha okosan csinálod, gyerekjáték lesz kitermelni a belépési költséget, és kényelmes lesz a célig vezető út. Ebben a cikkben – évtizednyi oktatóanyag értékesítési tapasztalat alapján – foglalom össze mit kell csinálnod.
Ha nem az idődet adod el, hanem a tudásodat, az a profitod szempontjából is szerencsésebb: Szolgáltatásból, vagy fizikai termékből mindig csak véges számút értékesíthetsz, de a digitális oktatóanyag értékesítésekor nincs mennyiségi korlát. Lássuk mennyibe pénzedbe és mennyi idődbe kerül, amíg el tudsz indulni:
Pénzügyi ütemterv
Mikor mit érdemes beszerezni? Egy online oktatóanyag értékesítéséhez kell egy jó pár technikai eszköz, minél profibb rendszert akarsz, annál több plugin kell. Nézd meg a korábbi cikkemet, ahol részletezem, hogy milyen eszközök kellenek online oktatóanyag értékesítéséhez.
Ha előfizetéses rendszert akarsz, ismétlődő kártyás fizetéssel, online nézhető videókkal és automata e-számlázással, akkor ezekre a wordpress pluginekre, szoftverekre kell beruházni:
(298 HUF/USD és 332 HUF/EUR árfolyammal számolva)
Szoftver | Bruttó költségek |
Camtasia – képernyővideófelvétel 269,05 EUR | 89 324 HUF |
Vimeo.com – videók megvédése, tárolása 240 USD/év | 71 520 HUF |
Barion / CIB / Simple Pay ismétlődő fizetés fizetőkapu | 44 450 HUF |
Woocommerce Memberships – tagsági rendszer 149 USD/év |
44 402 HUF |
Woocommerce Subscriptions – előfizetéses rendszer 199 USD/év |
59 302 HUF |
LearnDash – oktatási rendszer kezelő plugin 159 USD/év |
47 382 HUF |
Szamlazz.hu Woocommerce plugin – automata számlázáshoz |
10 000 HUF |
Összesen: | 366 380 HUF |
ebből visszatérő éves ktsg: 240 + 149 + 199 + 159 USD = 847 USD |
252 406 HUF |
Ha elsőre fér bele a költségvetésedbe, hogy a teljes összeget beruházd, akkor nézzük meg, hogyan tudod lépésrő lépésre, az online oktatóanyagod profitjából megvenni ezeket az eszközöket.
Beruházás lépésről lépésre (nagyon óvatos ütemterv)
A kiindulópont legyen az, hogy van egy működő vállalkozásod és van weboldalad. (Tudod, hogy a netjet.hu-n ez a séma ki van zárva: „se ötletem, se pénzem, se cégem, de meg gyorsan meg akarok gazdagodni”)
Tegyük fel, hogy megvan a weboldalad, van webshopod, van hírlevélküldőd, de jelenleg – bármíly okból kifolyólag – 0 Ft áll rendelkezésedre, hogy befektess az online oktatóanyagod megvalósításához szükséges szoftverekbe. Hogyan fog ez összejönni?
(A folyamat hasonló lesz a Kyle MacDonald sztorihoz, aki egy piros gémkapocsból sok-sok előnyös csere folytán egy házat szerzett magának. Nézd meg a TED előadását!)
Azért nevezem óvatos ütemtervnek, mert nagy valószínűséggel az első, 0 Ft költségből előállított letölthető oktatóanyagod profitjából is lazán kijön a cca. 360e Ft.
1. Készíts el egy letölthető oktatóanyagot, adj el belépő terméket
Ennek a kezdeti költsége: 0 Ft
Cél: Legalább megvenni a Camtasiát 269 EUR
Ha képernyővideókat veszel fel, akkor használd Camtasia egyszerűbb verzióját, ezt szintén a Techsmith gyártja, a neve SnagIt. Persze ez sincs ingyen, de 15 napig ingyenesen ki lehet próbálni, éa ami legfontosabb: nem tesz vízjelet a kész videóba.
(Ezen kívül is léteznek még ingyenes alternatívák képernyővideó rögzítésre, ha rákeresel, hogy „Camtasia free alternatives”, akkor találsz szoftver listákat, de ezeket mind ki kell próbálni, megnézni – ez idő telik.)
Mivel a SnagIt 15 napig van ingyen, ezért előbb rakd össze a videóid tartalomtervezetét, és ha már minden kész papíron, csak akkor regisztrálj.
Úgy vedd fel az első anyagodat a Snagit-tel, hogy egy modult külön termékként is tudj értékesíteni. Legyen az ára egy töredéke a teljes anyagnak, mondjuk 3 990 Ft (kontra: 49 990 Ft)
Ha készen vannak a videók, tömörítsd be őket egy ZIP-be, és hozz létre egy új terméket a Woocommerce-ben, ami legyen letölthető és virtuális.
A termék fájokhoz töltsd fel a ZIP-edet, és kész, a terméked megvásárolható, a Woocommerce csak azoknak engedi letölteni, akik fizettek érte. E-mailben küldi ki a letöltési linket (persze a biztonság nem tökéletes, de kezdetnek jó)
Írj egy értelmes sales oldalt, csinálj neki egy vállalható design valamelyik Divi Layouttal és add el a terméket a feliratkozóid körében. Egy hét alatt küldj ki 3-4 e-mailt, ami a sales oldalra linkel. Ha a terméked 3990 Ft, akkor 90 vevő fedezi az összes digitális oktatanyag szoftver bekerülési költségét.
Ha nem jön össze a teljes összeg, akkor egyelőre csak vedd meg a Camtasiát 269 EUR-ért, és 10 000 Ft-ért a Woocommerce Számlázz.hu pluginjének prémium verzióját, hogy automatikusan létrejöjjön a számla, ezzel se kelljen vacakolnod.
2. Add el a teljes oktatóanyagot!
Költség: 0 Ft
Cél: megvenni legalább a Membership plugint 149 USD
Most csináld azt, hogy a belépő terméket megvásárló vevőknek 10 nap alatt küldött 5 db e-maillel és egy határidő ajánlattal add el a teljes oktatóanyagot. Ha ez megvan, kérj tőlük ajánlást.
Az ajánlásokat tedd fel a sales oldaladra, és így küldd ki a linkjét egy határidős ajánlattal azoknak az olvasóidnak, akik még se a belépő terméket, se a teljes terméket nem vették meg.
Ebből a két kis kampányból minden valószínűség szerint lesz annyi profitod, hogy megvedd a Woocommerce Membership pluginját 149 dollárért
Ettől ponttól kezdve megszűnnek a letölthető anyagaid, és minden csak online lesz nézhető. Ha még belefér megvenni a Vimeo.com Pro csomagját évi 240 dollárért, akkor azt is ennél a lépésnél érdemes megtenni. Ha nem, akkor a saját szervereden tárold a videóidat. Itt csak akkor lehet probléma a lejátszással, ha egyszer mondjuk 100-nál többen is nézik a videóidat.
(Youtube nem jó, mert akárhogy elrejted, és nem fogja listázni a Youtube, és letiltod a kapcsolódó videókat, akkor is, a beágyazásból megtekinthető lesz a Youtube-on, mert a Youtube logót mindig odateszi: erre valaki rákattint, megnézni a yt-on, és oda ágyazza be, ahová akarja)
3. A következő kampány profitjából csináld meg az előfizetéses rendszert
Cél: Megvenni a Woocommerce Subscriptions-t és a recurring payment gateway-t 199 USD + 35e Ft (+áfa)
Kb. 2-3 hónap után adj ki egy frissítést az oktatóanyagodhoz. Akiknek már megvan, csak egy belépő terméknyi, 3990 Ft-os díjat kérj el érte. Akiknek még nincs meg, nekik az egész anyag új lesz. Kisebb kampány a termékfrissítőknek, nagyobb kampány a még nem-vevőknek.
Ebből profitból érdemes megvenni az előfizetéses rendszerhez szükséges pluginokat, a 199 dolláros Woocommerce Subscriptions-t, és a Barion / CIB / Simple Pay ismétlődő fizetés fizetőkaput 35e Ft + áfáért.
4. A folyamatos profitból átalakítani a videó átadó felületet
Cél: Megvenni a LearnDash-t 159 USD
Ha már jön a profit az előfizetéses rendszerből, akkor könnyűszerrel meglesz a 159 USD LearnDash díja. Megoldandó feladat lesz, hogy ha átalakítod a rendszert – miközben vannak előfizetők – akkor a régi oldalakat át kell irányítani az új, LearnDash-sel létrehozott tartalmakra. Ezt egy sima Redirection pluginnal meg tudod csinálni, de időbe telik: ez az ára, ha nem egyszerre ruházol be minden szoftverre.
Az átalakítást előre jelentsd be a fizető ügyfeleknek, és csinálj belőle kampányeseményt azoknak, akik még nem vettek semmit, pl. így: „átalakul a rendszerünk, jobb lesz, szebb lesz, új funkciói lesznek: ennek örömére adott határidőtől adott határidőig X Ft kedvezménnyel csatlakozhatsz”
Mennyi idő megcsinálni az első online oktatóanyagodat?
Ha most ott vagy, hogy van weboldalad, ami működik, elad, akkor 21 nap, azaz 3 hét kell ahhoz, hogy az online oktatóanyagot készen álljon az eladásra:
Feladat | Szükséges idő |
Oktatóanyag kitalálás | 7 nap |
Oktatóanyag felvétel | 7 nap |
Technikai beállítások | 1 nap |
Sales oldal elkészítése | 6 nap |
Összesen | 21 nap |
Első hét – kitalálás
Ki kell találni, hogy mi legyen az oktatóanyagod. Az első hét kutatómunka, jegyzetelés, és ötletelés. Hétfőtől szerdáig: a témád iránti érdeklődés és kereslet megvizsgálása.
Csütörtök-péntek: oktatóanyag szerkezete, és témáinak megírása. Hétfőn kezded és péntek délutánra kész kell legyen az oktatóanyagod tartalomjegyzéke és jegyzetei, amikből a következő hétfőn már kezdheted is a felvételeket. Ebben a fázisban csak papír-ceruza és szövegszerkesztő kell.
Második hét – felvétel
Fel kell venni az oktatóanyagodat videóra. Ha te szerepelsz a videón, akkor az hosszabb munka, mint a képernyővideókat felvenni: helyszínt berendezni, bevilágítani, szöveget nagyjából megtanulni. Utómunkálatok és renderelés: ebben az esetben rámehet 2 hét is.
Egy 20 perces képernyővideó ennyi munkaidő:
Ha képernyővideókat veszel fel, akkor így kell számolnod az idővel:
Feladat | Idő |
Beállítások, előmunkálatok, előkészítések | 15 perc |
Felvétel (bakizással, torok-köszörüléssel) | 30 perc |
Vágás, utómunkálatok | 30 perc |
Megnézni, mielőtt rendereled | 20 perc |
Renderelés: mp4-é alakítás | 20 perc |
Feltölteni a Vimeo-ra, beállítgatni | 3 perc |
Berakni a helyére a weboldaladon | 2 perc |
Összesen: | 1 óra 40 perc |
Ha most kezded, akkor egyetlen 20 perces képernyővideóra 1 óra 40 percnyi munkaidőd esik. Ebből következik, hogy egy nap alatt 4-5 ilyen videót tudsz felvenni. Tehát egy 25 videóból álló oktatóanyag felvételeire, utómunkálataira, feltöltésére, és weboldalba illesztésére simán rámegy egy hét.
Csökkenthető a videó előállítási idő?
Ha már rutinból csinálod, akkor ez az idő csökkenni fog, mert nem fogsz bakizni, ha nincs baki, gyorsabb a vágás, ha vágás közben figyelsz, és bízol magadban, akkor nem kell még egyszer megnézni renderelés előtt, ha veszel a gépedbe 16-32 Giga RAMOT, és beruházol egy új generációs i5-ös vagy i7-es processzorra, akkor a renderelés jóval gyorsabb. Jómagam 2007-től készítek online oktatóanyagokat, a netjet.hu-n az oktatóanyag kitalálás 2 nap, és napi 10-15 videót szoktam felvenni, intenzív tempóban.
Harmadik hét – technika és sales
A technikai beállításokat egy napon belül letudod, ezt kell csinálni:
Fel kell vinni a terméket a Woocommerce-be, ez megvan 5 perc alatt.
Beállítod a membershipet, az újonnan felvitt termék alapján beállítod a tagságot, ez is kb. 5 perc.
Be kell állítani az LMS-t, ez lehet a LearnDash, lehet saját magad készítette tartalom-átadó rendszer is. (A GoDigital! Oktatóanyagban mutatok példákat) Erre rá kell szánni legalább 3-4 órát.
A harmadik héten, az első nap végére megvan az, hogy az oktatóanyag rendelhető, fizetés után az ügyfél azonnali hozzáférést kap.
Sales oldal írás – erre több napot szánj!
Harmadik hét keddtől péntekig meg kell írnod azt a sales oldalt, ami eladja a terméked, és azt a landing page-et, ami eladja a feliratkozást a csalidra. Ez utóbbit akkor, ha nem azonnali kampányt csinálsz, hanem egy olyan sales funnelt, amibe a feliratkozással folyamatosan (pl. Facebook hirdetéssel) kerülnek be az olvasók, és a termékedet a hírlevél sorozat adja el.
A szövegírással legalább 2-3 napig kell foglalkozni. (Ha profi vagy, akkor 1 nap alatt megvan designnal együtt), ha kész a szöveg, felolvasod hangosan, minden mondatnál elgondolkozol, hogyan lehetne még rövidebb, még ütősebb, és ha már tovább nem tudod sűríteni és fűszerezni, akkor kész a szöveg, jöhet a design. Egy Divi Layouttal megvan 1 nap alatt, ha önállóan találsz ki designt, akkor is kb. 1,5 nap.
Mivel érdemes kezdeni? Facebook hirdetés vagy SEO?
A leggyorsabb megtérülése a Facebook hirdetéseknek van. Csak – könyörgöm – ne a terméket hírdesd közvetlenül, hanem a csalidat, hogy feliratkozzon, meg a cikkeidet, hogy aktiválja azt a facebook pixelt.
A feliratkozódnak és a cikkedet olvasóknak kell majd hirdetni közvetlenül a belépő terméket, és a belépő termékedet vásárló ügyfeleknek lehet hirdetni a nagy termékedet. Ez a módszer gyorsan megtérül: Ha feliratkozás után azonnal megveszik a belépő terméket, akkor azonnal, ha a hírlevelek hatására veszik meg a nagy terméked, akkor pár nap a megtérülés.
A SEO megtérülése lassabb, de az eredménye tartós. Tegyük fel, hogy nincs mérhető, konkrét keresés az oktatóanyagodra, tehát senki nem írja be ezt a keresőbe, hogy „XYZ oktatóanyag”. De beírnak olyan kérdéseket, vagy olyan konkrét problémákat, amik a témádhoz kapcsolódnak, pl: „XYZ ötletek”, „XYZ beállítása házilag”.
Ebben az esetben a cikkeket fogsz írni, amik az ilyen keresésekre adnak választ, beállítod technikai SEO szempontból is korrekt módon, hogy minden a helyén legyen.
A lényeg, hogy minden cikknél legyen feliratkozási lehetőség a csalidra, mert ez fogja eladni az oktatóanyagodat. El fog telni jópár hónap (linképítéssel gyorsabb), amíg mérhető, jelentős forgalmat hoznak a tartalmaid. A cikkek alatti vagy exit popuban kínált feliratkozási konverzió sokkal kevesebb, mint egy kizárólag lead gyűjtési célú landing page konverziója: de a látogatókért nem kell fizetned, és a keresőforgalom folyamatos.
Konklúzió:
Az oktatóanyag bizniszbe való belépéshez meg kell venni és meg kell tanulni pár szoftvert, ezek összes költsége nagyjából 366e Ft, de okos tervezéssel nem lesz megterhelő a beruházás, mert mindig az oktatóanyag profitjából fizeted ki a következő lépést. Az első ötlettől eljutni az értékesíthető oktatóanyagig nagyjából 21 napnyi munka.