Mennyi az a weboldal szöveg, ami már túl hosszú?

Szerző: | Online marketing, Sales szövegírás

A kevés, és a sok szöveg mellett szólnak is érvek. A különféle mobileszközök megjelenésével ráadásul az internetezési szokások is megváltoztak – ma már bárhol és bármikor elő lehet venni a táblagépet vagy az okostelefont akár egy-két percre is.

A mobileszközök megváltoztatják az internetezési szokásokat

Túlzás lenne azt állítani, hogy a nem hordozható eszközök ideje lejárt, de tény, hogy nyugaton már többen interneteznek okostelefonon, mint asztali gépeken. Hiszen rendelkezésre állnak a gyors hálózatok, és a viszonylag erős konfigurációk, amik lehetővé teszik, hogy egy oldal mobilra is villámgyorsan letöltődjön.

Ráadásul az okostelefon vagy a táblagép mindig velünk van. Gondoljunk csak bele, hogy mit csinálunk, ha például van egy megbeszélt találkozónk, amiről a partnerünk késik? Elővesszük a telefont, és a neten kezdünk szörfölni. Lehet, hogy csak néhány percünk van, de az éppen elég arra, hogy átfussuk a – legyünk aktuálisak! – foci-Eb aktuális eredményeit.

Vagy arra, hogy rákeressünk, melyik webkamerát vegyük meg a nagyszülőknek karácsonyra. Vagy megrendeljük azt a népszerű krimit, amiről az egész internet beszél. És már végeztünk is, a telefon újra a zsebünkben, egészen addig, amíg ismételten nem akad pár percünk, amit hasznosan szeretnénk tölteni.

Vagyis az az idő, amit mobilon történő internetezéssel töltünk, fokozatosan nő. Ebből az is következik, hogy miközben egy hordozható eszközön netezünk, nem töltünk túl sok időt a honlapok szövegeinek olvasásával – ha valamit érdekesnek találunk, azt inkább elmentjük, és este, nyugodt körülmények között elolvassuk otthon.

Amikor tehát a honlapunkra kerülő szöveg hosszát tervezzük, azt is figyelembe kell venni, hogy a célcsoportunk egy meglehetősen nagy része talán csak okostelefonon pillant majd rá, és ha túl sok a szöveg, vagy egybefolyik, vagy olyan unalmas, hogy inkább altatónak való, mint figyelemfelkeltő ajánlatnak, akkor máris otthagyják az oldalunkat.

Rövid vs. hosszú: kinek van igaza?

Mind a rövid, mind a hosszú szövegeket preferálóknak megvannak a saját érveik azzal kapcsolatban, hogy miért nekik van igazuk. Nézzük meg, mi is szól egyik vagy másik lehetőség mellett?

Miért jó a rövid szöveg?

Leginkább azért, mert rövid, azaz nem tart sokáig elolvasni. De magában a kevesebb karakter még egyáltalán nem érték, ha ugyanis a mondandó teljességgel irreleváns, akkor olyan, mintha ott sem lenne. Vagy ha nem ösztönöz cselekvésre, akkor is csak dísznek tekinthetjük.

Hiszen a szöveg lényege mégis csak az lenne, hogy aki elolvassa, az lépjen valamit. Iratkozzon fel, például, a hírlevelünkre. Csakhogy itt megint vissza kell ugranunk az okostelefonon internetezőkre. Ők ugyanis nem a hagyományos módon reagálnak a velük szembejövő tartalmakra. Nem fognak elolvasni egy terjedelmes blogcikket, és nem néznek meg hosszú oktatóvideókat.

Ehelyett sokkal spontánabb módon viselkednek – rákeresnek egy kulcsszóra, majd a találatok közül megnézik a nekik szimpatikusat, de általában nem időznek sokáig egy oldalon.

Ha pedig így van, akkor a rövid szöveg bőven elég, gondolhatják most a pártolói. Az embereknek egyébként sincs idejük órákon át böngészni egy weboldalt!

Mik a hosszabb szöveg mellett szóló érvek?

A hosszabb szöveget pártolók legfőbb érve, hogy minél tovább tartózkodik valaki egy oldalon, annál nagyobb az esély rá, hogy meggyőzzük őt, végül pedig eladjuk neki a termékünket. Vagyis az illető minél tovább olvas, annál mélyebbre kerül az értékesítési tölcsérben (funnel), és annál nagyobb eséllyel szánja rá magát a vásárlásra.

A hosszabb szövegek mellett még egy fontos érvet fel szoktak hozni, ez pedig a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Ahhoz ugyanis, hogy a keresőmotor indexelni tudja, és egyáltalán megtalálja az oldalt, egy nyúlfarknyi szöveg nem elegendő.

Azt is megfigyelték, hogy egy keresés alkalmával az emberek nem egy-két kulcsszót írnak be, hanem gyakran egész mondatokat, így egy hosszabb szövegben nagyobb eséllyel találja meg a robot a kulcsszavakat.

De mennyi a sok szöveg, és mennyi a kevés?

Eddig a pontig csak általánosságban írtunk a hosszú és a rövid szövegekről, de nem ártana végre tisztázni, hogy mi számít soknak, és mi kevésnek. Ez az a kérdés, amit szintén nehéz eldönteni, ugyanis az, hogy az oldalon szereplő szövegek hosszúnak vagy rövidnek tűnnek, az olyan, mint az idő. Vagyis relatív.

Nem mindegy például, hogy miről szól az oldalad. Ha fagyi tölcsért szeretnél eladni, akkor senkinek nem kell elmagyaráznod, hogy miről is van szó, hiszen a tölcsért egy gyerek is felismeri. Ha azonban egy olyan egyedi szolgáltatást nyújtasz, vagy olyan terméket kezdesz forgalmazni, ami újdonságnak számít a piacon, akkor érdemes hosszabban kifejtened, hogy az milyen előnyökkel bír a felhasználók, vásárlók számára.

Azaz a tevékenységed jellege részben meghatározza a szükséges szövegek mennyiségét is – egy márkás ruhákat kínáló honlapon valószínűleg nem találunk majd terjedelmes cikkeket, sőt, a tapasztalatok szerint rövidebbeket sem, pedig talán hasznos lenne a forgalmazott márkák bemutatása, de akár a legújabb divattrendekről is születhetnének írások.

Ellenben ha okosotthonokhoz való berendezéseket, eszközöket vagy applikációkat kínálsz a fogyasztóknak, akkor nem árt egyrészt oktatni a leendő felhasználókat, hiszen az a terület még sokak előtt ismeretlen, másrészt hasznos információkkal, tippekkel ellátni őket.

300 a minimum!

Nem, ez most nem Spárta! 300 az a minimális szómennyiség, amit tartalmaznia kell egy oldalnak ahhoz, hogy minél jobb találati helyen szerepeljen a keresésekben. Nem tűnik soknak, ugye? Pedig 300 szót megírni gyakran nem is olyan egyszerű, mégpedig úgy, hogy az jól összeszedett, releváns, és lényegre törő legyen.

Ha pedig valaki egyszer belelendül az írásba, 1500 szóig meg se álljon, ugyanis a hosszabb cikkek jobb eredményre predesztinálják az oldalt a keresési találatokban. Ennek a tartalomnak azonban minőséginek kell lennie, szóval az nem lesz elég, ha valaki legépel 1500 szót, ami véletlenszerűen kipattan a fejéből.

A hosszabb szöveg különösen a sales oldalakon lehet hasznos, ahol a vásárlók pontosan szeretnék tudni, hogy miért lesz a számukra jó az adott termék, márpedig ezt 100 szóban csak nagyon ritkán – gyakorlatilag soha! – nem lehet elmondani.

A célcsoport is meghatározó

A szövegek hosszát illetően a célcsoportot is érdemes figyelembe venni. A szakmai blogok például, amiket egy adott terület iránt érdeklődők olvasnak, bátran lehetnek hosszabbak, mert a célcsoport nagy valószínűséggel végigolvas majd egy hosszabb írást is, már ha az elég érdekes.

Ezzel szemben egy egészségmegőrzéssel foglalkozó oldalon velős, gyorsan átfutható cikkeket várnak a látogatók, nem pedig több oldalas tanulmányokat.

Ezért is fontos, hogy ismerd a célcsoportodat! Ha pedig még nem ismered, vagy nem elég jól, akkor nem árt elkezdened megismerni őket. Ha nem érzik terhesnek, megkérdezheted tőlük, hogy miről szeretnének olvasni a blogodban. De az is jó út, ha figyeled a cikkeid olvasottságát, és ha azt látod, hogy a túl sok szóból álló írásaid nem népszerűek, akkor válts rövidebb posztokra!

Egységes recept azonban, sajnos, nincs. Viszont mások tapasztalataiból is sokat meríthetsz, hiszen előtted már sokan jártak ezen az úton, ezért hasznos lehet az aktuális trendeket nyomon követned akár a tartalommarketing, akár az egyéb inbound eszközök területén.

Nem a hossz, a minőség számít!

Egyre inkább terjed az a nézet a blogcikkekkel, valamint az egyéb tartalmakkal kapcsolatban, hogy nem a hossz, hanem a minőség számít. Vagyis alapvetően a kettő együtt: egy 300-600 szavas, kulcsszavakkal, címsorokkal ellátott, remekül megírt szöveg biztosan meghozza majd az eredményét.

Természetesen a rendszerességről se feledkezz meg, azzal a kis kiegészítéssel, hogy félévente egy poszt nem számít rendszeresnek!

Szerkeszd meg jól!

Bár csak távolabbról kapcsolódik a minőséghez, de a szöveged szerkesztésével is sokat tehetsz azért, hogy minél többen elolvassák azt. Ha egy szöveg zsúfolt, nincs megfelelően tagolva akár bekezdésekkel, akár címsorokkal – amikből az olvasó már kaphat egy kis ízelítőt a várható tartalomról –, akkor nem számíthatsz sikerre, mert a túl nehezen kibogozható, egybefolyó szöveg nem köti le a látogatókat.

Ezért mindig szánj elég időt arra, hogy amit megírtál, azt megfelelő formába öntsd, ugyanis hiába hoztál össze egy álomszöveget, ha az a tagolatlansága miatt lesz olvashatatlan.

Azt is vedd figyelembe továbbá, hogy az emberek mely pontokat nézik meg először az oldaladon, és lehetőség szerint oda tedd a releváns információkat! Nem egy kutatás – többek között egy, a Yahoo által végzett – állítja azt, hogy ez a pont a bal felső sarok, míg a jobb alsó sarokra téved utoljára a tekintet.

Az olvasási szokásokra jellemző továbbá, hogy az emberek az oldalon található szövegnek csak a 28%-át olvassák el átlagosan, vagyis inkább csak végigszkennelik a szövegeket. Ráadásul az olvasás mintázatában is felismerhető egy minta, ami az F-alakzat, ezért érdemes a szöveget úgy elrendezni, hogy a fontos dolgok a már említett bal felső sarokba kerüljenek.

Mielőtt tehát belekezdesz az aktuális blogposztod elkészítésébe, vagy a honlapodra kerülő szövegen töröd éppen a fejed, akkor tartsd szem előtt, hogy egy rövidebb, frappáns szöveggel gyorsan átadhatod az információt az olvasóidnak, az oldalad látogatóinak. Ezt különösen az okostelefonon böngészők értékelik majd, hiszen ők viszonylag kevés időt töltenek egy-egy weblapon.

Egy hosszabb szöveg azonban elősegíti a jobb SEO eredményeket, egy átfogóbb, kimerítő cikk pedig tovább tartja az oldaladon a látogatókat, így nagyobb eséllyel generál leadet.

Erdélyi Norbert

Erdélyi Norbert

online marketing szakértő

A netjet.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Erdélyi Norbert. Szakterülete az üzleti weboldak megvalósítása és értékesítési kampányok kivitelezése. 2006-óta foglalkozik online marketinggel. Az írásai célja, hogy az online marketinget és a technikai megvalósítását érthetővé tegye számodra. Bővebben a szerzőről és a netjet.hu-ról.

 

netjet.hu facebook profiljaLájkolj a facebookon:
facebook.com/netjethu

Ezért nincs elég vevőd

Van 10 dolog, amit rosszul tudsz a szövegírásról. Ezért nincs annyi vevőd, mint amennyi lehetne.

Mi a gáz a szövegsablonokkal, és mit használj helyette? 2 perc múlva megtudod, ha letöltöd ezt a pdf-et.

Hogyan írj jobb sales szöveget?

Mit nyersz a "Futurizmo" Oktatóanyaggal?

A jó marketingszöveg 1 mondattal idegenből ismerőst, kétkedőből rajongót csinál. Ha a te weboldalad szövege jelenleg nem ilyen, akkor neked nagyon kell a "Futurizmo", a sales szövegírás jövőjét tanító oktatóanyag.

24 990 HUF

Bővebb infó és megrendelés itt.

Kapcsolódó videók

Mit tanít a Ponyvaregény a sales funnelekről?
Ha ezt nem vezeted be egy hónapon belül, akkor lesheted vásárlókat…
Bővebben a sales szövegírásról:  https://netjet.hu/futurizmo

Ezt vedd át Arany Jánostól, ha 50% felett konvertáló feliratkoztató oldalt akarsz!
Szóban jó vagy, de írni nehéz? Mondom a megoldást.

Bővebben a sales szövegírásról:  https://netjet.hu/futurizmo

48% feletti konverzió

Hogyan tudsz te is magasan konvertáló feliratkoztató oldalt készíteni?

Az átlag feliratkozási űrlappal 5-10% iratkozik fel, amit itt mutatok, azzal sikerült elérnem 48,2%-os konverziót is.

3 490 HUF

Bővebb infó és megrendelés

 

Még több szövegírás cikk

Érdekes

Hiszed vagy sem, de minden információ ebben a pillanatban is ott van a kezedben, hogy megírd azt a sales oldalt, amiről kétszer annyian rendelnek tőled, mint most. Csak nem veszed még ezeket észre, nem tudod mi a fontos, mi nem.
Olvass tovább a sales szövegírás jövőjéről itt:

https://netjet.hu/futurizmo

Még több sales szövegírás cikk

Hagyj ki egyet ebből az 5 elemből, és nevetséges lesz a sales oldalad.

Mi az oka, hogy az egyik sales oldalon a vevők vásárolnak, a másikba meg csak egy együttérző mosollyal belegörgetnek és bezárják?

Tovább

Az időtálló tartalomstratégia az új online marketing aranybánya

Hogyan írj folyamatosan érdekes tartalmat, amit a célcsoport is örömmel olvas?

Tovább

van 10 dolog, amit rosszul tudsz a szövegírásról. Ezért nincs annyi vevőd, mint amennyi lehetne.

Mi a gáz a szövegsablonokkal, és mit használj helyette?
2 perc múlva megtudod, ha letöltöd ezt a pdf-et.

Ha a 10-ből csak az 1-est és a 4-est megcsinálod, már jobb is lesz. Kattints és megy az ebook!

Share This