Top 10 ok, hogy miért írj top 10-es listákat

Szerző: | Online marketing, Tartalommarketing

Amikor az interneten böngészünk, szinte nem is találunk olyan területet, legyen az szakmai vagy szórakoztató jellegű, ahol ne akadnánk rá a „Top X ok/termék Y témában” cikkekre, posztokra. Lehet az a „7 bizalomépítő elem a weboldaladra”, vagy éppen a „10 legjobb úti cél 2016-ban”, biztosra vehetjük, hogy sokan kattintanak majd a hivatkozás címére.

Ha  átfutsz két-három különböző top 10-es listát,  közel pontos képet kapsz egy adott iparágról. Mit jelent ez? Azt, hogy ha egy új feliratkozót, egy új érdeklődőt akarsz meggyőzni arról, hogy értesz ahhoz, amit csinálsz, akkor mindenképp legyen a blogodon néhány „toptizes” lista.

Minden témában készíthetőek listák

A toplisták készítésének egyik nagy előnye, hogy minden szakmában összeállíthatod a sajátodat. Akár olyan komoly területen tevékenykedsz, mint a pénzügyi szektor, akár az olyan könnyedebb témákban mozogsz otthonosan, mint a  gasztronómia vagy az utazás, amik mellesleg egyre több embert érdekelnek, csupán egy jó témát kell találnod, és máris készülhet a „top 10”-es összeállítás.

Számít a szám is?

A „top 10”, persze, nem mindig „top 10”. Előfordul, hogy tizenöt okot találsz, máskor pedig mindössze hat érvet, hiszen úgyis a szakmaiság számít, vagy az, hogy a cikk érdekes vagy megdöbbentő legyen. De mit gondolsz, mi az oka, hogy a top 10 jobban működik, mint bármilyen másik szám.

A pszichológia szempontjából ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy milyen hosszú az adott lista. Csak képzeld el, hogy Te mit írsz be a keresőbe: azt, hogy a „Top 9 legjobb film” – maradjunk az egyszerű példáknál –, vagy azt, hogy a „Top 10 legjobb film”?

Kutatások támasztják alá, hogy a nullára végződő számokhoz jobban vonzódunk, és ezek közül is különös jelentőséggel bír a tízes szám.

Hogy a listánk hány pontból áll, annak van jelentősége. Az emberek ugyanis a kerek számokat jobban szeretik, mint a nem kerek számokat. Észre sem vesszük, de a legtöbbször – sőt, szinte mindig – kerek számokban gondolkodunk.

Ha felhívjuk egy barátunkat, soha nem azt mondjuk neki, hogy találkozzunk 25 perc múlva, ha pedig egy tesztet írunk, ott is nagy jelentőséggel bírnak a nullára végződő százalékok. Mert lehet, hogy ugyanolyan jegyet érdemel az, aki 79%-ra teljesíti a vizsgát mint az, aki 81%-ra, mégis „ég és föld”-nek érezzük a két eredmény közötti különbséget.

kerek_szamok

Hogy mennyire vagyunk a kerek számok „megszállottjai”, azzal kapcsolatban a Seattle University és a Rutgers University két tudósa végzett egy kis kutatást.

Első lépésként egy nagyon egyszerű kísérletet végeztek el: egyenként rákerestek a Google-ban arra a kifejezésre, hogy „top – ide került az adott szám 1-től 100-ig – lista”, majd kielemezték az így kapott eredményeket. Nem meglepő, hogy a nullára végződő számok sokkal jobban teljesítettek, mint a nem nullára végződőek.

A találatok átlagos számában kifejezett eredményekben ugyanis egyértelműen a nulla végű számok domináltak, a nullát pedig az ötös szám követte, bár jelentősen lemaradva.

Mathew S. Isaac és Robert M. Schindler szerint hiába tűnik elhanyagolhatónak a 10 és a 11 közötti különbség, pszichológiai szempontból igen szignifikáns a közöttük lévő eltérés. Ők úgy magyarázzák ezt, hogy ha a dolgokat egy nullára végződő csoportba soroljuk – legyen az 10 vagy 30 –, minden, ami ezen a körön kívül esik, sokkal rosszabbnak tűnik.

Azaz minden, ami nincs benne a „top 10”-ben, az már egy egészen más kategória.

Ezt az állításukat kísérletek egész sorával igyekeztek alátámasztani, és azt a konklúziót vonták le belőlük, hogy bár elméletileg minden szám „egyenlő”, szubjektív szempontok alapján ez koránt sincs így, vagyis mégis léteznek egyenlőbbek.

A 10-es szám hatalma

A tízes szám több okból is különlegesnek tekinthető. Ha például összeadjuk az első három prímszámot, akkor tíz lesz a végeredmény. Ugyancsak tízet kapunk, ha az első négy pozitív egész számot adjuk össze.

Tízes a számrendszerünk, tíz parancsolat létezik, tíz ujjunk van a kezünkön és a lábunkon, de még hosszasan sorolhatnánk a tízes számmal kapcsolatos tényeket. (És 10 dolog van, amit rosszul tudsz a sales szövegírásról)

top_10_kiemelt_kep

Ami a listákat illeti, azaz, hogy miért a „top 10”-ek a legnépszerűbbek, arra a fenti példák nem adnak magyarázatot. Talán csak annyi a megfejtés, hogy a tíz az első nullára végződő szám, ráadásul egy „top 10” könnyen átfutható, mégis kellően informatív.

Top 10 ok, hogy miért szeretjük a „top 10” listákat

Most, hogy már ennyi mindent tudunk a toplistákról, illetve a tízes számról, ideje alaposabban megvizsgálni, hogy miért is örvendenek olyan nagy népszerűségnek a „top 10” listák, és miért kattintunk rájuk szinte gondolkodás nélkül. Íme tehát tíz ok, amiért szeretjük a top 10-es listákat:

1. Gyorsan átfuthatjuk őket

A toplisták legnagyobb előnye minden bizonnyal az, hogy gyorsan és könnyen átfuthatja őket az olvasó. Hiszen az érveket már pontokba szedték, valaki más elvégezte helyettünk a munkát, így ha csak pár percünk is van, egy tízes listát pillanatok alatt átgörgethetünk.

A toplisták vonzereje nem annyira a hosszukban – vagyis a viszonylagos rövidségükben – keresendő, mint abban, hogy pontokba szedve jutunk az információhoz, ahol az érveket, azaz a lista elemeit még ki is emelik nekünk.

konnyen_afuthato

Elég csak a címekre és a vastagon kiemelt kulcsszavakra néznünk, és máris eldönthetjük, hogy az adott pontot elolvassuk-e, vagy nem tartjuk relevánsnak, és egyszerűen továbbgörgetünk a következőhöz.

2. Könnyen megjegyezhetőek

Mivel nem ömlesztve jut az olvasó az információhoz, hanem részletekben kapja meg, sokkal könnyebben jegyzi meg azt.

Tudományos kutatások igazolják, hogy mi, emberek, csak egy bizonyos mennyiségű információt tudunk egyszerre feldolgozni. Azaz ha túlságosan sok adat és tény áraszt el egyszerre bennünket, akkor annak csak kis része ragad meg a fejünkben. Ezzel szemben ha a rendelkezésre álló információt leegyszerűsítjük és felosztjuk, máris könnyebben tudjuk felidézni később.

A számozás szintén sokat segít abban, hogy memorizáljuk a lista elemeit. Ha például a 10 legjobb tárgyalási technikát egy folyó szövegben helyezzük el, akkor nagy valószínűséggel csak kevesen emlékeznek majd rájuk. Ha azonban pontokba szedve kapják meg az érdeklődők, később többre emlékeznek belőle, és könnyebben is idézik fel az egyes tanácsokat

3. Releváns információkat adnak

A toplisták a legtöbb esetben valóban releváns információkat adnak. Természetesen listája válogatja, mert a szórakoztató tartalmakra ez a legtöbb esetben nem igaz – az ilyen posztokat nem is ezért olvassuk.

Ha azonban egy szakmai szempontok alapján összeállított listát olvasunk, mondjuk arról, hogy mi a 10 legfontosabb teendő tavasszal a kertben, akkor valószínűleg tényleg hasznos tippeket kapunk majd.

4. Segítenek a tájékozódásban

Gyakran előfordul, hogy egy-egy fontos döntés előtt teljesen tanácstalanok vagyunk. Ha például laptopot kell vennünk, vagy valamilyen más számítástechnikai vagy elektronikai eszközt, ami nagyobb beruházással jár, vagy egyszerűen csak azt nem tudjuk eldönteni, hogy hová menjünk nyaralni, akkor az interneten való céltalan böngészés nem célravezető.

segit_a_tajekozodasban

Ilyenkor egy toplista sokat segíthet, hiszen ezeket szakemberek, szakújságok állítják össze, akik pontosan tudják, hogy miről írnak. Ha például egy fényképezőgép több szakmai listán is szerepel, szinte biztos, hogy nem fogunk majd vele mellé.

Vagyis a toplisták segítenek a tájékozódásban, és olyan fogódzókat adnak, amik mentén már érdemes elindulni, bármilyen területről is legyen szó.

5. Okosabbak leszünk tőlük

Gyakran előfordul, hogy lemaradunk egy-egy témáról, mert nincs annyi időnk, hogy minden minket érdeklő területtel napi szinten foglalkozzunk. Egy toplistával szinte olyan, mintha gyorstalpalón vennénk részt, hiszen egyetlen posztból bepótolhatjuk a lemaradásunkat.

Aki például a divat megszállottja, egyetlen toplistából megtudhatja az aktuális trendeket, de híres történelmi személyekről is olvashatunk az életükkel kapcsolatos érdekes tényeket. A toplisták tehát oktató jelleggel is készülhetnek, és mivel a pontokba szedett információk könnyebben megjegyezhetőek, akár a tanulásban is hasznát lehet venni ezeknek az összefoglalóknak.

okosabbak_leszunk

6. Jó móka kitalálni, hogy mi lehet még a listán

Amikor meglátunk egy top 10-es listát, akaratlanul is találgatni kezdjük, hogy milyen pontokat gyűjtött össze a szerző. Ez egy ösztönös reakció, és gyermeki öröm önt el minket, amikor az általunk tippelt filmet vagy zeneszámot is ott látjuk a legjobbak között

7. Kevésbé terhelik le az agyat

Amikor online olvasunk, az nagy mértékben leterheli az agyat, ugyanis multitasking üzemmódban kell működnie. Folyamatosan felugranak ablakok, hirdetésekkel bombáznak minket, amiket szinte lehetetlen ignorálni, egyszóval rengeteg az olyan tényező, ami elvonja a figyelmünket.

kevebe_terheli

A New York-i Albany State University kutatói azt találták, hogy ha az interneten böngészünk, akár ahhoz is vezethet, hogy kissé dezorientáltak leszünk, míg a toplisták a maguk rendezettségével segíthetnek megelőzni ezt az állapotot

8. Lehet beszélni róluk

Egy toplista mindig jó beszédtéma lehet, különösen akkor, ha kissé ellentmondásos a tartalma. A listákat megoszthatjuk a barátainkkal, ismerőseinkkel, akikkel azután vitatkozhatunk is róluk.

lehet_beszelni_rola

9. Mindig tudjuk, hogy mit kapunk

Bár ez a pont viszonylag hátra került, de talán az egyik legfontosabb érv amellett, hogy miért szeretjük a toplistákat: azért, mert mindig pontosan tudjuk, hogy mit kapunk, ha rákattintunk az adott címre.

Ha a lista azt ígéri, hogy a 2016-os év legjobb könyveit összesíti nekünk, akkor biztosan nem lakberendezésről olvasunk majd a cikkben. Bár csalódás még így is érhet minket, ha a kedvencünket lehagyták a listáról, de ízlésen vitatkozni teljesen fölösleges.

A jelenségnek pszichológiai magyarázata is van – amikor egy listát olvasunk, ahol pontokba szedve találjuk meg az információt, miután elolvassuk az egyiket, máris görgetünk a következőre. Ez a kiszámíthatóság előrevetíti nekünk a tapasztalatok alapján, hogy mire számíthatunk, és sokkal könnyebbé teszi a szöveg megértését is.

tudjuk_mit_kapunk

10. Motiválnak

A toplisták gyakran abban is segítenek, hogy sokkal motiváltabbak legyünk. Ha például az újévi fogadalmakat pontokba szedjük, vagy azzal kapcsolatban olvasunk másoktól tippeket, hogyan legyünk fittebbek, vagy hatékonyabbak a munkában, akkor az minket is inspirálhat.

Vagyis egy toplistát elkészíteni mindig jó ötlet, mert nagy olvasottságra számíthatsz, építheted a szakértői image-edet, és mindeközben releváns tartalmakat adhatsz az olvasóidnak.

Erdélyi Norbert

Erdélyi Norbert

online marketing szakértő

A netjet.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Erdélyi Norbert. Szakterülete az üzleti weboldak megvalósítása és értékesítési kampányok kivitelezése. 2006-óta foglalkozik online marketinggel. Az írásai célja, hogy az online marketinget és a technikai megvalósítását érthetővé tegye számodra. Bővebben a szerzőről és a netjet.hu-ról.

 

netjet.hu facebook profiljaLájkolj a facebookon:
facebook.com/netjethu

Koppints le a módszerem

Így készíts WordPress weboldalt 12 perc alatt, amivel azonnal eladhatsz és listát építhetsz

A rövid, pörgős képernyővideóban a szemed előtt lesz kész egy weboldal, le tudod másolni a lépéseket. Mások hónapokig szenvednek ezzel, pedig pofonegyszerű.

A videó ráadásul ingyenes!

Hogyan építs saját portált?

Tekintély 3.0 Portálépítés Oktatóanyag

Építs saját portált wordpress-szel és profitálj!

24 990 HUF

Bővebb infó és megrendelés

Kapcsolódó videók

Videó: Ez a 2 dolog kell ahhoz, hogy az emberek a kosárba tegyék a terméked. Mik ezek?

Bővebben a portálépítésről: https://netjet.hu/tekintely

Videó: Egy hiteles authority site (tekintély portál) anatómiája

Bővebben a portálépítésről: https://netjet.hu/tekintely

48% feletti konverzió

Hogyan tudsz te is magasan konvertáló feliratkoztató oldalt készíteni?

Az átlag feliratkozási űrlappal 5-10% iratkozik fel, amit itt mutatok, azzal sikerült elérnem 48,2%-os konverziót is.

3 490 HUF

Bővebb infó és megrendelés

 

Még több online marketing

Hogyan írj csalit villámgyors kampányhoz?

Hogyan írj csalit villámgyors kampányhoz?

Hogyan találd el a vevő nyelvét, hogyan írj neki csalit és dobj össze egy villámgyors kampányt. A kampányod sikere ezen múlik: együtt tudsz-e gondolkozni a buyer personával.

Érdekes

Három nagyon különböző dolgot kell összefésülni, ettől lesz a portálod hiteles, elismert, ezért fogják szeretni. Ha ez a 3 dolog nincs egységben, akkor gáz van:

  1.  Ahogy az emberek gondolkoznak.
  2.  Amit végül beírnak a keresőbe.
  3. Ahogyan te gondolsz cégedre, a termékeidre.

Olvass tovább a portálépítésről itt: https://netjet.hu/tekintely

Még több online marketing cikk

Az időtálló tartalomstratégia az új online marketing aranybánya

Hogyan írj folyamatosan érdekes tartalmat, amit a célcsoport is örömmel olvas?

Hagyj ki egyet ebből az 5 elemből, és nevetséges lesz a sales oldalad.

Mi az oka, hogy az egyik sales oldalon a vevők vásárolnak, a másikba meg csak egy együttérző mosollyal belegörgetnek és bezárják?

Koppintsd le a módszeremet:

Így készíts WordPress weboldalt 12 perc alatt, amivel azonnal eladhatsz és listát építhetsz

A rövid, pörgős képernyővideóban a szemed előtt lesz kész egy weboldal, le tudod másolni a lépéseket. Mások hónapokig szenvednek ezzel, pedig pofonegyszerű.

A videó ráadásul ingyenes!

Share This