10 versenyelőny, amit leggyorsabban személyes márkaépítéssel érsz el [INFÓGRAFIKA]

Szerző: | Online marketing

Erdélyi Norbert

Erdélyi Norbert

online marketing szakértő

A netjet.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Erdélyi Norbert. Szakterülete az üzleti weboldak megvalósítása és értékesítési kampányok kivitelezése. 2006-óta foglalkozik online marketinggel. Az írásai célja, hogy az online marketinget és a technikai megvalósítását érthetővé tegye számodra. Bővebben a szerzőről és a netjet.hu-ról.

 

netjet.hu facebook profiljaLájkolj a facebookon:
facebook.com/netjethu

A személyes márkaépítésről sok kusza tévhit kereng. Sokan úgy vélik, pusztán abban áll, hogy add a neved ahhoz, amit csinálsz, tedd rá a fotód a termékre, és máris megszaporodnak a megrendelések. Akik így vélik, gyakran ilyen kérdéseket tesznek fel: „De nem lesz abból baj, hogy…” vagy „De mit fognak szólni mások…” A helyzet az, – és ezt a kijelentést 2006 óta folytatott személyes márkaépítés után teszem – hogy aki ilyen kérdéseket tesz fel, annak máris igaza van: De igen, baj lesz belőle, de igen, mások rosszallni fogják. Miért?

A személyes márkaépítés csapdája

A kkv. online marketing legnagyobb hibája, örök kísértése, ha magadból indulsz ki. Ebbe a csapdába könnyű belesétálni az online marketing minden területén, de a személyes márkaépítés esetén különösen csalogató a kelepce. „Isa es nem egy ember mulhotja az vermet, isa mind ahhoz járók vagyunk” Ez a Halotti Beszédből vett idézet, jelen kontextusban úgy kell érteni: adja magát a csapdahelyzet

Tudom, hogy ennél a pontnál már türelmetlen a nyájas olvasó, heves egérmozdulattal gördítene a 10-es listára, melyet a címben ígértem, de a cél, a személyes márkaépítés érdekében érdemes átfutni e rövid bevezetőt.

Ha sorba veszed, hogy pl.: mi mellett állsz ki, mi az értékrended, mik az erősségeid etc. akkor nagyjából megvan az a kép magadról, amit az érdeklődőidnek mutathatsz. Ezzel egy baj van: senkit nem fog érdekelni, és nem győzöl meg vele több embert. Tudod, hogyan jöttem erre rá?

A saját hülyeségem személyes márkaépítéskor

A 2005-ös weboldalamon – amely weboldalkészítés adott (volna) el – úgy gondoltam, hogy valahogy csak ki kéne tűnni a tömegből. Sorra vettem mik az erősségeim: hát például az, hogy én már akkor is, nem olyan weboldalakat csináltam, ami csak tájékoztat, hanem ami elad.

Ebből lett a szlogen: „Sokkal több, mint webdesign, sokkal kevesebbért.” (borzalom)

Majd arra jutottam, hogy jómagam, mint webdesigner attól is különbözöm a többi webdesignertől, hogy a bölcsészkarról érkeztem, és nem a tipikus üzleti könyvek olvasása tett bölccsé, hanem a formális logika és hermeneutika tanulmányaim, így tehát egy remekbe szabott Wittgenstein idézet díszelgett a weboldalam fejlécében.

Szép ez, de az embereket teljesen hidegen hagyta. Az általam elképzelt üzenet helyett inkább ez járt az érdeklődőim fejében: „Aha, ez ilyen okos gyerek, de legalább olcsó”.

Akkor nem értettem a kudarc okát, most már rég tudom. Rájössz, mi az?

Rossz: magamból indulok ki. Jó: a vevőből indulok ki.

Annak az online marketingnek, amit te meg én csinálunk – feliratkozás, hírlevél, sales funnel, sales oldal, tartalommarketing, facebook marketing – a legfontosabb érzése az önzés. Az érdeklődő önzése, akit semmi más nem érdekel, csak és kizárólag a maga haszna.

A netjet.hu online marketing filozófiája szerint ez az önzés egyáltalán nem rossz dolog. Mindenki infót, megoldást, terméket keres a neten, mindenki csak a legjobbat akarja a végtelen sokból és azonnalit a sok ajánlatból. Nem csoda, hogy az információszerzés módja önzővé tette az embereket. Ez az önzés egy természetes jelenség, amit neked nem megítélni kell, nem megváltoztatni, hanem ráépíteni. Ennek a felismerése a személyes márkaépítésed alapja lesz.

Faék egyszerűen kifejezve így értendő az emberek önzése:
„Amíg nem mutatsz valamit, ami azonnal a hasznomra válik, addig nem érdekel semmi”

Vidd végig az önzésnek ezt az alapképletét az egyes marketing kommunikációs elemeiden, ezt kapod, ezeket a leendő vevőd mondja:

Feliratkozás:

„Nem érdekel ki vagy, amíg nem győződtem meg róla, hogy az ingyenes anyagod nem egy újabb vacak csali pdf.”

Hírleveleid:

„Nem érdekel, mit képviselsz, mi mellett állsz ki, amíg nem olvasok tőled minden nap legalább egy olyat, amit megoldja legalább egy problémámat”

Sales oldalad:

„Mi a termék, miben segít nekem, mennyibe kerül? – amíg ezt nem tudom, nem érdekel az értékrended, se a személyes történeted”

Cikkeid:

„Amíg fél percen belül nem értem meg mit akarsz és miért jó ez nekem, addig nem érdekel se a szerzői fotód, se a szakértői pozíciód”

A sort még lehetne folytatni, de más ennyiből is kiviláglik miért nem működött a személyes márkaépítésem a 2005-ös weboldalamon, ami csak ennyit mondott: „én ez vagyok, én ezt képviselem, én így akarok kiemelkedni a tömegből.”

Ez lett volna a helyes üzenet: „te ezt tanulhatod meg tőlem, te ezt nyered velem, te így tudsz engem megkülönböztetni másoktól”

A személyes márka lényege a kkv. online marketingben

A személyes márkád az, amit akkor mondanak rólad, amikor nem vagy ott. A márka felismerése az mindig egy újra-felismerés. Semmilyen márkajel, logó, embléma nem elsőre hat rád. Akkor hat, amikor újra meglátod. Meglátod a Nike logót, meglátod a BMW logót, már tudod mi az, tudod mit jelent. Mert nem akkor láttad először.

Hogyan viszed bele ezt az összefüggést a saját marketingedbe?

Azt kell csinálni, hogy amikorra a vásárlásig jut az érdeklődő, akkora már tudnia kell, hogy te ki vagy, és mit köszönhet neked. Az online marketingben az első találkozás veled az mindig valami hasznos dolog legyen, egy azonnali megoldást nyújtó dolog: lehet ez egy hasznos videó, ebook, cikk, facebook post.

A teendőd mindvégig egy: ezt a hasznosságot hozzákapcsolni a nevedhez, minden egyes lépésben.

10 versenyelőny, amit leggyorsabban személyes márkaépítéssel érsz el [INFÓGRAFIKA]

1. Többen kattintanak a hirdetésedre

Az első találkozása az érdeklődődnek veled gyakran egy facebook hirdetés, aminek – ha rendben van a marketing rendszered – nagyjából ez a lényege: „Itt egy szuper dolog, feliratkozás után a tiéd”

Az, hogy mennyien kattintanak a hirdetésedre alapvetően 2 dolgon múlik, az első az, hogyan állítod be a célcsoportot, költségkeretet s még sok egyéb dolgot. A második dolog az – ez lesz most a fontos – hogy mi a hirdetés tartalma. A személyes márkaépítés ott jön a képbe, hogy mi a hirdetésed tartalma.

A hirdetés címsorán és leírásán kívül a hirdetés képe az, ami az emberek figyelmét megragadja. Ha a hirdetésben van egy fénykép rólad, és rá van írva a neved, esetleg még rajta van a szignód is, többen kattintanak rá. Több kattintóból több feliratkozó lesz kevesebb hirdetési pénzből.

Mi ennek az oka? A facebookra az emberek nem terméket keresni lépnek fel (mint pl. a google-re), hanem társadalmi, közösségi életet élni, emberekkel „találkozni”, horribile dictu: szocializálódni.

Ha termék vagy stock fotó van egy hirdetésen, akkor az reklám azon a felületen, ahová nem vásárolni jövök. Nem jó. Ha ember van a képen (nem egy stock fotó, hanem te vagy a képen) akkor az beleillik a tartalomfogyasztási szokásokba, és nagyobb átkattintást eredményez.

Mi ebben a személyes márkaépítés?

Ez lesz a neved, a személyes márkád legelső kapcsolása egy pozitív élményhez, ez ennyire faék egyszerű: „Ez a dolog érdekel – ezt a dolgot XY mondja.”

A személyes márkaépítés a netjet.hu online marketing filozófiája szerint egyetlen apró, kifinomult lépéssel, halvány, de erősödő kötődéssel kezdődik.

(Nem úgy, hogy „itt vagyok, kiállok a világ elé, mert ki akarok tűnni a szürkeségből” – ez nem is éri el a kívánt hatást, és a negatív eredmények beteljesítik a kezdő személyes márkaépítők jogos félelmeit.)

2. Könnyebben szerzel feliratkozókat

Az érdeklődővel való második találkozásod (ha hirdetésből kattint át) a feliratkoztató oldalad. Egy feliratkoztató oldalon, ha rosszul csinálod 0-10% iratkozik fel, a ha jól csinálod, akkor 40-50%.

Ha személyes márkaépítéssel csinálod, akkor nemcsak, hogy 40-50% iratkozik fel, de ezekben az emberekben tudat alatt erősödik a kötődés a személyes márkád iránt.

Hogyan lehet ezt elérni?
A feliratkoztató oldalad egyetlen képernyő legyen, ahol semmi mást ne lehessen csinálni, csak feliratkozni.

A feliratkoztató oldalon legyen rajta ez a 5 dolog

  1. A szerző neve, azaz a te neved
  2. Az ingyenes anyag címe
  3. Az ingyenes anyag alcíme
  4. Feliratkozási űrlap + jogi kötelező elemek
  5. A háttérképen vagy videón te

A személyes márkaépítés legfontosabb eleme – a neved feltüntetése mellett – az lesz, hogy ezen a feliratkoztató oldalon te is szerepelj.

2 módon tudod megoldani: Vagy a képernyő háttérképe a te fotód rajta a szignóddal, vagy egy rövid, 60 másodperces videóban elmondod a feliratkozási ajánlat (csali, lead magnet) lényegét.

Ne feledd, ennél a találkozási pontnál is érvényes az önzés elve: „nem érdekel ki vagy, amíg nem adsz valamit”. De a legtöbb, amit itt a személyes márkádért tehetsz, hogy az érdeklődés élményét hozzákapcsolod a személyedhez.

Feliratkoztatás után, még mielőtt a csali (lead magnet) tartalmát átadod az érdeklődőd találkozik egy feliratkozást megköszönő oldallal, egy megerősítést kérő e-maillel.

Itt egyetlen dolgot kell megtenned még a személyes márkád építéséhez: írj egy olyan dolgot, amivel egyet lehet érteni, aminek olvastán az érdeklődőd bólogat.

Pl.: „Ez a kettős megerősítési folyamat az adatvédelmi törvények miatt kell. Inkább egy plusz kattintás most, mint egy spam mappában landolt levél, igaz?”

Vagy: „Szerintem is felesleges ez a dupla megerősítés, de a törvényeket be kell tartanunk, ugye?”
Ilyesmire egy válasz lehet: „Igazad van”

Mi történik tehát a feliratkoztatási folyamat során, ami a segíti a személyes márkád épülését?
Két alapszintű, de folyamatosan erősödő kötődést alakítottunk ki:

  1. Érdeklődés pozitív élménye összekötve egy személlyel (a szakértővel, a beszélővel, a tanácsadóval, a cégvezetővel, azaz veled)
  2. Az egyetértés, mint érzés, mint magatartásforma összekötve a személyeddel.

Ugye már egyértelmű, hogy a személyes márkaépítés nem arról szól, hogy „mutasd meg magad, állj ki a világ elé, hogy kitűnj a szürkeségből”

3. Többen nyitják meg az e-maileidet

Egy személyes márkaépítéssel megerősített feliratkoztatási folyamat után szinte evidencia, hogy a hírleveleidnek is magasabb lesz a megnyitási aránya. Feltéve persze, ha feladóhoz a saját neved írod.

Sok cég küld ki hírlevelet úgy, hogy a feladó a cégnév, a tárgy meg az, hogy hírlevél. Nézzünk erre pár példát, tegyünk fel, hogy Timoránszky Titusz valamilyen szakértő és cégtulajdonos e-mail marketingbe kezd, a cége neve Valamilyen Kft., a weboldala a titusz.hu, a téma, amiről írni akar, ez „hogyan jutsz el A-ból B-be”

Legrosszabb:

Feladó: Valamilyen Kft.
Tárgy: hírlevél

Rossz:

Feladó: Timoránszky Titusz
Tárgy: Valamilyen Kft. novemberi hírlevél

Jobb:

Feladó: Timoránszky Titusz
Tárgy: Hogyan jutsz el A-ból B-be?

Legjobb:

Feladó: Timoránszky Titusz | titusz.hu
Tárgy: [ÚJ CIKK] Hogyan jutsz el A-ból B-be?

Hol van ebben a személyes márkaépítés?

A személyedet a feladó mezőben azonosítod, melléteszed a weboldalad címét, hogy tudják, kiről van szó. Az érdeklődők nem feltétlenül jegyzik meg azonnal a nevedet. Ha ez jár az emberek fejében rólad, az nem jó: „Hogy is hívták már azt a fickót, tudod küldte azt az izét, mi volt már a weboldala, mondjad már…”

Ezzel szemben a következő érzés az, amit a – hírlevél küldés során – ki kell alakítani: „Na, írt a Timoránszky Titusz, nézzük mit talált ki”

A tárgy mezőben, a cikked címének e módon való tálalása 3 pozitív élményt kapcsol a személyedhez:

  1. Újdonság [ÚJ]
  2. Szakértelem [CIKK]
  3. Haszon (Hogyan…)

Ha így csinálod meg az első találkozás, a feliratkozás első lépéseit, akkor a már meglévő feliratkozóid a követező kampányod következő lead, magnetjére még nagyobb arányban iratkoznak át, mert a személyes márkád már ismert lesz előttük.

Bizonyított lett, amit tudsz, amit érsz a vevőnek, a bizalmatlanság ködje eloszlott. A márka felismerése mindig egy újra-felismerés.

4. Csak „jófej” ügyfeleid lesznek

A legjobb marketing mellett is elkerülhetetlen, hogy legyen egy-egy rossz ügyfél, aki annyi idegességet okoz, ami már régen nem éri meg a pénzt, amit fizetett.

Az ilyen ügyfél kivétel nélkül a sales funnelen kívülről érkezik. (pl.: ajánlásból) Pedig idegeskedni idő, és az idő pénz. Ebből jómagam, jelen cikk szerzője is megkaptam a részem.

Félreértés ne essék, a terméked bárki megveheti, de ha olyan szolgáltatást rendel, amiben neked személyesen kell dolgoznod, akkor kénytelen vagy szűrni a jelentkezőket.

A személyes márkaépítés volt az egyetlen, amivel a rossz ügyfeleket egy életre el tudtam kerülni.

Annál a pontnál, amikor a leendő vevő szolgáltatást akar rendelni tőled, már számtalan személyes márkaelemeddel találkozott.

Kialakult benne a kötődésen túl egy szimpátia irántad, és az, amit a netjet.hu féle személyes márkaépítés csúcspontjának nevezek: az azonosulás.

A legjobb fej ügyfeleid lesznek, akik úgy gondolkoznak, mint te, akik ugyanolyan profik a maguk szakterületén, mint te a sajátodon.
Itt a közismert mondás jusson eszedbe: similis simili gaudet, a.m.: hasonló a hasonlónak örül.

A rossz ügyfél a sales funnel a közepe táján tűnik el, valami nem lesz neki szimpatikus benned, és meggyőzi magát, hogy ne tőled rendeljen szolgáltatást. És ez így is van rendjén.

Ne feledd: A személyedet mindig csak apró lépésenként kapcsoljuk a tartalomhoz, nem egyszerre zúdítjuk az érdeklődőre, a személyes márka nem önreklám. 

(Lásd még: Bástya elvt.: “Szerénység! Ne tömjénezze magát.”)

5. Ritkábban kell új cikket írnod a blogodra

Ez egy érdekes jelenség, amit a saját weboldalamon és az ügyfeleim weboldalán is tapasztaltam.

Teljesen véletlenül, gyakorlatilag lustaságból jöttem rá:

A netjet.hu kezdőlapja számos cikket ajánl figyelmedbe online marketinggel kapcsolatban, meglepő lehet, de csak 2015-ben kezdtem tudatosan tartalommarketinggel foglalkozni. Kezdetben egy szövegíró ügynökséget bíztunk meg, hogy heti 1 cikket írjanak. Az olvasóimnak tetszettek az írások, és tetszett a rendszeres publikáció.

Viszont eljött az a pont, amikor az ügyfeleim – sokan közülük a kezdetek óta követnek – azt kérték, hogy az általános online marketing tippeket tartalmazó írások helyett inkább a kivitelezések közben szerzett marketing tapasztalataimról, gyakorlati tanácsokról írjak.

Itt estem pánikba, mert a legnagyobb mumusom a rendszeresség.

El is készült az éves publikációs tervem, amiből végül nem lett semmi. A heti egy cikk helyett 2 havonta írok új cikket. Ennek ellenére azt látom, hogy az olvasók lelkesedése nem csökken, egy-egy cikknek sokkal hosszabb az érdeklődés-élettartama.

Ugyanis volt egy fontos különbség az ügynökség által írt – egyébiránt minden szempontból kifogástalan – posztok és az általam írtak között. Az előbbiek bárhol, bárki más weboldalán megjelenhettek volna úgy, hogy senki nem vette volna észre a különbséget.

Az utóbbiak – az általam írtak – viszont minden elemükben mutatják a személyes márkám jegyeit.

Az elmélet itt is ugyanaz, mint korábban: a hasznos tartalomhoz kapcsold a neved, így építsd a márkád. Ennél a pontnál a konkrét megvalósítás viszont sokkal összetettebb, komoly odafigyelést igénylő folyamat.

(A Személyes Márkaépítés Oktatóanyagban egy külön fejezetet szentelek ennek: cikkírás személyes márka módra)

6. Drágábban tudod eladni a terméked, nem kell megindokolnod az áraidat.

Két eset van, amikor személyes márkáznod kell: Ha annak, amit értékesítesz, köze van hozzád (mert te találtad ki, mert te nyújtod a szolgáltatást, mert a személyes hiteledet adod a cégedhez) akkor kötelező személyes márkát építened.

Jellemző iparágak: bármilyen szolgáltatás, amit te vagy a céged nyújt:

  • autófényező,
  • asztalos,
  • fodrász,
  • webdesigner,
  • szövegíró,
  • ppc hirdetési szakértő,
  • oktatás,
  • coaching,
  • nyelvtanár,
  • szakértő,
  • marketinges,
  • tréner,
  • táplálék kiegészítő értékesítő,
  • etc.

Ha nincs közvetlenül köze hozzád a terméknek, szolgáltatásnak akkor pont a személyes márkával tudod magad megjegyezhetővé tenni.

Személyes márkaépítéssel az emberek nem kereskedelmi kategóriaként (ár-érték arány) gondolnak rád (a weboldaladra) hanem érzelmi szinten kötődnek hozzád. Hatalmas különbség.

Van a sales oldalnak az a része, amikor meg kell magyarázni az árat. Miért annyi, amennyi, mihez képest olcsó, mihez képest drága az, amit értékesítesz. Ha másképp akarná elérni a vevő az eredményt, akkor az mennyibe kerülne neki. Személyes márkaépítéssel ezt az egészet kihagyhatod a sales oldaladról.

Hatalmas különbség.

Kapcsolódó videó ehhez:
“Hogyan vedd át a rajzfilmfigurák módszerét személyes márkaépítéshez”

 

7. Nem kell belemenned a konkurenciaharcba

Akkor van konkurenciaharc, ha a lehetséges vevőd kizáró értelmű, „vagy ez – vagy az” összefüggésben gondol rád.

Vagy ezt veszem meg, vagy a másikat. Úgy tudod ezt megnyerni, hogy nem is veszel részt a harcban. Hogyan kell ezt csinálni?

Itt be kell vezetni egy új fogalmat: „perceived value”, magyarul nagyjából: észlelt, érzékelt érték.

A businessdictionary.com szerint:
„Az érzékelt érték a vevő véleménye arról, amit az adott termék neki ér. Kevés vagy semmi köze nincs a termék valós piaci árához, csak attól függ, hogy az adott termék mennyiben elégíti a vevő szükségleteit.”

Személyes márkaépítéssel meg tudod csinálni, hogy rád, a weboldaladra úgy gondoljanak, hogy az önálló kategóriát alkosson, hogy azt ne a többihez hasonlítsák.

Ha minden egyes találkozásnál, amikor a leendő vevő olvassa, látja, hallja az anyagaidat, ügyelsz arra, hogy a személyedhez pozitív dolgokat társíts, akkor fokozatosan kialakul benne egy érzelmi kötődés.

Az emberek gondolataiban ezzel te már más kategóriába kerültél, és nem kerülsz be a „vagy-ezt-vagy-azt” összehasonlításba.

A korábbi példánál maradva, a vevő ezt mondja: „Vannak az xy szakértők, tanácsadók és van a Timoránszky Titusz”*
Ha a konkurenseid is építik a személyes márkájukat, akkor azt kell tenned, hogy jobban csinálod, mint ők.
(Erre meglehetős részletességgel kitér majd a teljes Személyes Márkaépítés Oktatóanyag)

(*A Timoránszky Titusz nevet egy Kosztolányi novellából vettem, a címe Barkochba.)

8. Nem kell teperned a bizalom megszerzéséért

Észre kell venni, hogy az online bizalomépítés átalakult.

Az emberek már nem bíznak meg, vagy nehezebben bíznak meg a nagy cégekben. Arctalan cégek 30 napos határidővel válaszolnak e-mailre, másolt beillesztett sablonokkal. Próbálj meg valamit elintézni a Facebooknál vagy a Google-nél, vagy bármelyik hazai banknál: látszólagos, de semmitmondó udvariassággal (köszönjük, hogy hozzánk fordultál a leveleddel…) kapsz nulla megoldásértékű válaszokat.

Sajnálattal látom, hogy több magyar szolgáltató is elindult ezen az úton. („Nagyra értékeljük a válaszodat…” kezdetű válasz emailek.) Régen a nagy cégekben jobban bíztunk, ma már inkább azt jelentik, hogy nem tudsz náluk egy értelmes emberrel beszélni.

Észre kell venni, hogy ahol nincs ember, ott nincs bizalom.

Az egyik ember csak egy másik emberben bízik meg. Cégben, intézményben, hivatalban nem bízunk meg.

Ezért is csináljuk a személyes márkaépítést. Ez egy óriási potenciál a kkv-k kezében a nagy cégekkel szemben. Mivel a bizalom a nagy cégekben megingott, könnyebben eléred, hogy a te cégedben megbízzanak, ha minden lépésben, minden találkozási pontnál (feliratkozás, hírlevél, vásárlás, cikk) a nevedet adod ahhoz, amit csinálsz.

9. A te weboldalad lesz az első, ami az emberek eszébe jut, ha készen állnak a vásárlásra

Az online marketingednek több eredménye is lehet. A leggyakoribb, hogy valaki feliratkozik, vásárol valamit, és később olvassa a blogodat. A legjobb, hogy valaki feliratkozik, a sales funnel meggyőzi és vásárol, onnan át a másik terméked sales funneljébe, és onnan a következőbe. Ez az érdeklődőknek a 10-20%-val történik meg.

De van egy másik eredmény is, egy hosszabb távú dolog: Mégha nem is vásárol az érdeklődőd, te leszel az első, aki eszébe jut akkor, amikor készen áll a vásárlásra.

Ez egy nagyon komoly elkötelezettséget jelent, ez az a pont, ahol a személyes márkád bekerül az emberek hétköznapi gondolkodásába.

Ez azért tud megtörténni, mert a marketing kommunikációd minden egyes lépésében egy pozitív dologhoz rendeled a személyes márkád.

Ez nem önreklám, nem ömlengés, csak egy-két megfelelő mondat, kép, videó a megfelelő helyen.

Ilyen apróságokból áll össze a nagy kép: a személyes márkád egyenlő lesz az egyetlen megoldással, ami az adott problémára szóba jöhet.
A legjobb kifejezés erre a jelenségre angolul van „you are the go-to person”, azaz te vagy, akihez fordulnak, te vagy a kulcsember.

10. Nem fogsz árajánlatokat küldözgetni, a vevők csak téged akarnak

Ez volt az egyik első előny, amit a személyes márkaépítés során tapasztaltam. Az első eset, amikor nem kellett árajánlatot írnom, hanem megrendeltek a weboldalamról egy szolgáltatást 2007-ben volt.

Elképesztő élmény volt ez, mert az akkori weboldaltervezés piacon, mert mindenütt ajánlatot kellett kérni, nálam csomagárak voltak, amiből alkudni nem lehetett.

Ezt ne úgy értsd, hogy ez egy azonnal jelentkező dolog, nekem közel 2 évembe telt, mire ezt el tudtam fogadtatni 2007-ben.

A netjet.hu-n ma sem adok árajánlatot senkinek, minden ár fix, és online marketing kivitelezésre egy évben 2 alkalommal lehet jelentkezni.

Ezt ne vedd dicsekvésnek, kedves olvasó, sokkal inkább a tiszteletem kifejezésének azon megrendelőim felé, akik ilyen körülmények között is megvárják amíg rájuk kerül a sor, és nem keresnek más szövegírót, designert – bár én mindig ajánlok másokat.

Ez jelenség is a személyes márkaépítés eredménye. Hosszú távon minden lépésben a személyedet kapcsolni a haszonhoz, amit tőled kapnak az emberek, arra fut ki, hogy minden körülmények között hozzád ragaszkodnak.

Személyes Márkaépítés: Előnyök és hátrányok

Vajon neked való-e a személyes márkaépítés? Ezt csak te tudod eldönteni. Mégha nem is arról szól a személyes márkaépítés, hogy „állj ki a világ elé, hogy végre kitűnj a szürkeségből”, de tény, hogy a nevedet, a fotódat, hangodat vállalni kell, írni kell, videón beszélni, egyszóval: szerepelni.

A legtöbb vállalkozó idegenkedik attól, hogy szerepeljen. Vedd sorra az előnyöket, ha ezek megérik neked azt, hogy a szerepléstől való félelmedet leküzdd, akkor neked való lehet a személyes márkaépítés. Ha a félelmed az erősebb, akkor nem kell személyes márkát építened.

Minden marketing eszköznek, a személyes márkaépítésnek is megvannak a hátrányai, az előnyök mellett ebben az összehasonlító táblázatban a hátrányokat is látnod kell:

P

Személyes Márka Előnyök

Többen kattintanak a hirdetésedre, kevesebbe kerül egy feliratkozó megszerzése

Könnyebben szerzel feliratkozókat

Többen nyitják meg az emailjeide

Csak „jófej” ügyfeleid lesznek

Ritkábban kell új cikket írnod a blogodra

Többen kattintanak a hirdetésedre, kevesebbe kerül egy feliratkozó megszerzése

Nem kell belemenned a konkurenciaharcba

Nem kell teperned a bizalom megszerzéséért

A te weboldalad lesz az első, ami az emberek eszébe jut, ha készen állnak a vásárlásra

Nem fogsz árajánlatokat küldözgetni, a vevők csak téged akarnak

O

Személyes Márka Hátrányok

Nehezebb fejleszteni, növelni a céged, mert az ügyfelek hozzád kötődnek

Nehéz lesz kiszállni, vagy eladni a céget, mert a nevedhez kötődik

Ha semmi kedved szerepelni, nem tudsz személyes márkát építeni

Minden problémával téged keresnek az ügyfelek, mindenért te felelsz, mert te vagy a márka

Vigyázni kell a személyes profiljaiddal: nem szabad olyat megosztanod, postolnod, kommentelned soha és sehol, ami nem építi a márkádat

Személyes Márkaépítés: Könyvek, weboldalak, szakértők

A személyes márkaépítésnek bő szakmai irodalma van, a témában nem csak amerikai, de magyar szakértők is jeleskednek. Ha el akarsz mélyedni a személyes márkaépítésben, érdemes jelen íráson túl is több cikket, könyvet is megismerned:

Személyes márka szakértők magyar nyelven

László Móni: Lehetsz kivételes
Az énmárkaépítés alapjai

Megrendelhető a Kossuth Kiadó weboldalán: 
“László Móni, personal branding tanácsadó rendszerező kézikönyve számos példával, esettanulmánnyal, interjúval, erős vizualitással, a tanulást segítő illusztrációval támogatja az alapok elsajátítását és rögzülését, biztos sikert nyújtva a mindennapokban azoknak, akik a személyes márkájukat tudatosan építenék.”  (az idézet forrása a szerző weboldala: http://personalbranding.blog.hu/ )

Nagy Krisztina:
Nevek harca – Hogyan nyeri meg a csatát a személyes márkád?

Megrendelhető a libri.hu-n
“Mi az a személyes márka, és hogyan tud egy vállalkozó üzleti előnyre szert tenni a segítségével? Nagy Krisztina könyve nem szakirodalom a hagyományos értelemben, inkább szórakoztatva, különböző nézőpontokat bemutatva tanító, valódi tapasztalatokon és ügyfélmunkán alapuló olvasmány. A könyvből kiderül, hogy melyik az a három fontos építőelem, amelyek segítségével erős, egységes és a célcsoport számára vonzó üzleti énmárka építhető, és hogyan használhatjuk ezeket szinte minden helyzetben arra, hogy elérjük a hosszú távú üzleti céljainkat.”

Wolf Gábor: Márkaépítés: Céges márka, személyes márka vagy kabalafigura?

“Személyes márka, amikor az alapítóhoz, szakértő nevéhez kapcsolódik a márka. Ez nagyon népszerű és jó kis és középvállalkozásoknak. Például: Demeter pincészet, Dr. Németh Law, Czinkóczky Implant Központ, Dudits józanság.”

Részletes cikk és videó a marketingcommando.hu-n a márkaépítésről:
https://www.marketingcommando.hu/blog/ceg-markaepites

Ujvári Mária: Személyes márka, énmárka – personal branding

“A személyes márka (personal brand) vagy énmárka (me brand) fogalma csak az elmúlt évtizedben férkőzött be a szakmába, bár a jelenség maga már régebben is létezett. Mi az a személyes márka és mire jó?”

Részletes írás a személyes márkáról, gyakorlati tanácsokkal a sikermarketing.hu-n:
https://www.sikermarketing.hu/szemelyes_marka_enmarka_personal_branding

Angol nyelvű szakirodalom

Neil Patel és Aaron Aigus: The Complete Guide to Building Your Personal Brand

a.m.: “Részletes útmutató a személyes márkád építéséhez”
A szerzők kimerítő részletességű cikke lépésről lépésre mutatja be a személyes márkaépítés folyamatát.

Ryan Erskine: 22 Statistics That Prove the Value of Personal Branding

a.m.: 22 kimutatás, ami a személyes márka értékét bizonyítja
Az entrepreneur.com vendégszerzőjének írásában 22 felmérés eredményeit linkeli, így bizonyítva a személyes márkaépítés erejét és jelentősségét.

Seth Price és Berry Feldman: The Road to Recognition: The A-to-Z Guide to Personal Branding for Accelerating Your Professional Success in The Age of Digital Media

a.m.: Út az elismertséghez: Személyes Márkaépítés útmutató A-tól Z-ig, hogy beindítsd a szakmai sikered a digitális média korában

A szokásosnál hosszabb címűre sikerült könyv komolyan veszi ígéretét, hogy A-tól Z-ig: a könyv egyes fejezetei az ABC betűi szerint haladva részleteznek egy-egy feladatot, amit az elszánt személyes márkaépítőnek komolyan kell vennie. A is for Authenticity, B is for Blog, C is for content […], W is for website, stb. Azaz A, mint autentikusság, B, mint blog, C, mint Tartalom (content), […] W, mint weboldal. Ez a jól rendszerezett és könnyen követhető összefoglaló nemcsak a személyes márkaépítés lényegét érteti meg, de gyakorlati tanácsokat is ad.

Megvásárolható az amazon.com-on

Susan Chritton: Personal Branding For Dummies

a.m.: Személyes márkaépítés totál kezdőknek

A “for dummies” azt jelenti: butuskáknak, fafejűeknek. A sorozatban számtalan kötet jelent meg, a cím arra utal, hogy a könyvet bárki megérti, ez lehet az oka annak, hogy a magyar fordítók a “tantusz” szó használata mellett döntöttek, hogy “essen le a tantusz.”

A Personal Branding for Dummies könyv egy kimerítő összefoglaló a témáról. Talán nem a gyakorlati tanácsai miatt kedvelheti a magyar olvasó, sokkal inkább azért, mert 5 fejezetben és nagyjából 300 oldalon remek összefoglaló képet ad a személyes márkaépítés mibenlétéről.

Megvásárolható az amazon.com-on

Az első 3 lépés a személyes márkád építéséhez

3 videó, 3 azonnal megcsinálható ötlet a téma szakértőjétől, nem csali pdf, nem burkolt reklám.

A személyes márkád az, amit akkor mondanak rólad, ha nem vagy ott. 3 dolog kell, hogy a hátad mögött is azt mondják, amit te mutatsz magadról. Eme 3 ingyenes videóból kiderül hogyan csináld meg.

Összefoglaló: 10 versenyelőny, amit leggyorsabban személyes márkaépítéssel érsz el

A netjet.hu marketing filozófiája szerint a személyes márkaépítés nem arról szól, hogy „állj ki a világ elé, hogy kitűnj a szürkeségből”. Ez a gyakorlat önmagadból indulna ki, ami az online marketingben hiba.

A vevő – érdeklő önzésének felismerése a megfelelő startpont, mely önzés ebben áll: „Nem érdekelsz, amíg nem mutatsz valamit, ami a hasznomra van”.

Ennek okán a netjet.hu féle személyes márkaépítési gyakorlat azt mondja, hogy a marketing kommunikációd minden egyes elemét kapcsold hozzá a nevedhez. Minden egyes lépésben kapcsolj egy pozitív dolgot a személyedhez.

Ha ezt a megfelelő módon teszed, akkor a vevőidben egy olyan kötődés alakul ki irántad, a személyes márkád iránt, amely az alábbi 10 versenyelőnyt eredményezi:

 

  1. Többen kattintanak a hirdetésedre, kevesebbe kerül egy feliratkozó megszerzése.
  2. Könnyebben szerzel feliratkozókat
  3. Többen nyitják meg az emailjeidet
  4. Csak „jófej” ügyfeleid lesznek
  5. Ritkábban kell új cikket írnod a blogodra
  6. Drágábban tudod eladni a terméked
  7. Nem kell belemenned a konkurenciaharcba
  8. Nem kell teperned a bizalom megszerzéséért
  9. A te weboldalad lesz az első, ami az emberek eszébe jut, ha készen állnak a vásárlásra
  10. Nem fogsz árajánlatokat küldözgetni, a vevők csak téged akarnak