Hogyan írj csalit villámgyors kampányhoz?

Szerző: | Kampányolás, Online marketing

Egy értelmes kampány pár nap alatt több vevőt hoz neked, mint amennyit egy hónap alatt szereznél. Az egész azon áll vagy bukik, hogy együtt tudsz-e gondolkozni a buyer personával. Ez a cikk megmutatja hogyan találd el a vevő nyelvét, hogyan írj neki csalit és dobj össze egy villámgyors kampányt.

Hogyan derítheted fel azt a nyelvezetet, ami tökéletesen megszólítja a közönséget?

Az emberek azt veszik meg, ami benne van a mindennapi gondolkodásukban. Ennél egyszerűbb törvény nem létezik, de mégis igen nehéz elérni, hogy a Te terméked, a kampányod olyan mindennapi beszédtéma legyen, mint például az időjárás.

A kiindulópont az, hogy az emberek keresik a terméked az interneten, ha keresik beszélni is fognak róla, mivel a reklámoknak, céges szövegeknek nem hisznek, ezért egymással kezdenek el párbeszédet folytatni róla.

Olyan emberek véleményét és tapasztalatait keresik, akik már használtak, használnak hasonlót, nekik hisznek. Meglepő, de igaz, hogy sokkal hitelesebb forrásnak ismerik el egy azonosíthatatlan felhasználónevű kommentező véleményét (pl: Laci79, vagy H_Akos), mint egy céges weboldal reklámszövegét rajta a cég összes elérhetőségével és beazonosíthatóságával.

Ennek az az oka, hogy a reklámokra immunisak az emberek, de annak a közösségnek a véleményére, amelyhez maguk tartoznak sokat adnak. Az azonos problémájuk (adott terméket szeretnék vásárolni) teszi őket egy közösséggé.

A legjobb amit tehetsz, hogy a szövegeidben – és egyáltalán a teljes online kommunikációdban – kerülöd azokat a szövegstílusokat, fogalmazási sablonokat, amik a céges reklámok nyelvezetéből lehet ismerős a célcsoportnak.

Írd be a keresőbe a terméked nevét és a „fórum” szót, vagy bizonyos esetekben az is elég, ha csak a terméked nevét írod be. Keress olyan találatokat, ahol párbeszéd alakult ki a témádról. A fórumok a legjobbak, de szóba jöhetnek blogok, twitter vagy facebook oldalak is. A lényeg, hogy olyan tartalmakat keress, ahol az emberek önszántukból beszélgetnek, és egymásnak segítenek a termék kiválasztásában, vagy osztanak meg egymással felhasználói tapasztalatokat.

A keresőeredmények első oldalán nagy valószínűséggel csak céges oldalakat, vagy reklámokat fogsz találni, de érdemes a második, harmadik, vagy sokadik találati oldalig is elmenni, hogy rálelj a keresett tartalmakra.

Ez a kutatómunka nem rövid folyamat, nem lehet egy-két óra alatt letudni, érdemes több napot is rászánnod erre, mielőtt akár egy mondatot is írsz a kampányod oldalad szövegéből.

Az ilyen fórumokba sokszor regisztrálnak cégek, akik álnéven kommentelik be a saját weboldalukat, úgy álcázva magukat, mintha ők is az egymásnak tanácsokat adó közösség tagjai lennének. Ezeket hamar kiszúrja a fórum közössége is, de itt van két árulkodó jel, hogy azonnal le tudd buktatni őket (olyan értelemben, hogy a válaszaik szókincsét nem kell vizsgálódásod tárgyává tenned)
Keresőoptimalizált linket használnak.

Ha valaki, „természetes személyként” belinkel egy weboldalt, aminek a termékét ajánlja, ilyen formában használja a linket: www.ezegyjoceg.hu . Ha valaki a saját cége képviseletében linkeli be a saját tartalmát, akkor az így fest: „Ez egy jó számlázóprogram, érdemes kipróbálni” . Tehát kulcsszó lesz a link. Mert ezek a cégek tudják, hogy a keresők ezt az oldalunkra mutató, kulcsszót tartalmazó linket értékeli, de nem tudják, hogy ezzel azonnal lebuktatják magukat, ha őszinte tanácsnak tűnő segítséget akarnak adni. Ebből az is következik, ha netán Te ilyen fórumokon szeretnéd a céged reklámozni és forgalmat szerezni a weboldaladnak, akkor ne ilyen formában linkelj.

Céges nyelvezetet használnak. A fórumoknak megvan a közvetlen hangneme, a kommentelők nem udvariaskodnak, olykor helyesírási hibákat, elütéseket vétenek. Ha egy kommentelő kulcsszóval linkkel, és látszik a szövegen, hogy az egy jól kimunkált, többszörösen összetett mondatokat használó hibátlan reklám, akkor ezt a véleményt sem kell bevenned a szókincskereső kutatás eredménylistájába. Ebből az is következik, hogy ha netán ilyen fórumokon szeretnéd magad reklámozni, akkor ugyanolyan nyelvezetben, stílusban fogalmazz, mint ami a közösségre jellemző.

Még egy csoport, akinek a véleményére nem kell adnod, a „troll”-ok.

Ezt a kifejezést internetes világban a szándékosan rosszindulatú, trágár, lejártó és névtelen kommentelőkre használják. A troll fantasztikus filmek barlanglakó szörnye, aki egyebet sem tud, csak rombolni – innen a meghatározás. Az ilyen véleményekre szintén nem kell adnod.

Amikor megtaláltad a fórumot, ahol a termékedről van szó, jegyzeteld ki a jellemző szófordulatokat. Az ilyen fórumok úgy működnek, hogy van egy úgynevezett vitaindító kérdés, pl: „Évek óta keresek egy jó számlázószoftvert, tudtok ajánlani egy árban is jó terméket és egy megbízható céget ” Ez indítja be a hozzászólásokat.

Ha a válaszokban egy olyan szófordulatot olvasol, amit már hallottál a vevőidtől pl e-mailben vagy személyesen, akkor azt „jellemző szófordulatnak” veheted. Ha ezenkívül találsz még olyan kifejezéseket, amelyek egynél többször, és egymáshoz hasonló formában szerepelnek, azt is nevezheted jellemző szófordulatnak.

Amikor a kommenteket vizsgálod, erre a 9 kérdésre keress választ:

  1. Milyen problémája van a leendő vevőnek (a kérdezőnek) ?
  2. Mit kérdez itt a fórumon, amit nem látott weboldalak termék leírásban?
  3. Miért van szüksége a termékre – mire szeretné használni?
  4. Mi az oka, amiért egyik cégben megbízik, a másikban nem?
  5. Mennyi ideje keresi ezt a terméket?
  6. Vannak-e egyéni igényei a weboldaladon bemutatott termékkel kapcsolatban?
  7. Mit gondol a termékek áráról?
  8. Szeretne valami egyéni megoldást, amiket nem lát az elérhető ajánlatokban?
  9. Mit gondol a megrendelésről, vannak-e a fizetéssel, kiszállítással kapcsolatban kérdései?

Írd fel ezeket a kérdéseket, és mindegyik alá illessz be legalább 3 választ, amelyek jellemző szófordulatokat tartalmaznak. Ezt nyomtasd ki, tedd fel a mágnestábládra, add körbe a munkatársaidnak, nevezd el így „Szókincslap”. Mert ez lesz a (szó)kincsesbányád, amikor a kampányod szöveged írod.

Használj megfeleltetési párokat

Ezután át kell konvertálni az eddig használt reklám-, vagy termékismertető szövegeidet, hogy megfeleljenek annak a szókincsnek, amit a vevőid használnak. Használj ilyen megfeleltetési párokat, érdemes ezt is kinyomtatni és a monitor előtt tartani, rápillantani szövegírás közben. Írj legalább 10 ilyen párost, minden egyes vásárlási modellt feltáró kérdésre. Időközben észreveszed, hogy a tartalmak, amiket a szövegíráshoz felhasználsz majd, gyors ütemben gyarapodnak.

Ez megoldást ad arra a problémára is, amiben nagyon sok cégvezető küszködik szövegíráskor: „nem tudok elég sokat írni a termékemről, csak azt tudom átadni, ami a termékleírásban van”. Eddig csak kutatómunkát végeztünk és máris mennyi alapanyagunk van, pedig „magadtól”, úgy értem pusztán a reklámszövegírói fantáziádra hagyatkozva, eddig még egy szót sem kellett írnod.

A példa kedvéért mutatok egy ilyen megfeleltetési párost, rákerestem a ”számlázószoftver fórum ” kifejezésre, az eredményeket a fentiek alapján dolgoztam fel, és erre jutottam.

Te ezt írod: Immáron 10 éve megbízható szereplői vagyunk a piacnak.
De így mondják az emberek: “Régi motoros.”

Folyamatos termékfejlesztéssel értük el jelenlegi pozíciónkat.
De így mondják az emberek: “Az elmúlt 10 évben minden hibát javítottak már benne.”

Weboldalunkról regisztráció után hozzáfér a termék próbaverziójának állományához.
De így mondják az emberek: “Azonnal letölthettem és kiválóan működik.”

Fejlesztő csapatunk teljesíti egyéni kéréseit is.
De így mondják az emberek: “2 hónapja könyörögtem, hogy legyen benne normális pénztár kezelés.”

Termékünkhöz mi valódi segítséget nyújtunk, ellentétben egyes ingyenes megoldásokkal.
De így mondják az emberek: “A helpdesk meg egyenlő a nullával.”

Professzionális számlázó-, és nyilvántartó programunk különféle pénznemeket is kezel.
De így mondják az emberek: “Hónapok óta kerestem egy nagyon könnyen kezelhető számlázót, ami devizát is tud.”

Kedvező árú megoldásunk a mindennapi használatú alapfunkciók megbízható működtetésére alkalmas.
De így mondják az emberek: “Fapados progi, de nekem megfelel.”
Termékünket a Microsoft termékcsalád operációs rendszereire fejlesztettük ki. Windows alatt ki milyen számlázó szoftvert használ?

Hogyan írj csalit, ha megvan a buyer persona nyelvezete?

Kis kutatómunkával jár, az igaz, de megéri, mert több vevőt hoz. A legtöbb típusú bevezetési kampány úgy kezdődik, hogy a témádra irányítod a figyelmed egy vitaindító, érdekes, hasznos anyaggal. Ez lehet tanulmány, vagy épp részlet az új termékedből, lehet termékminta, vagy épp egy kipróbálható szoftver. Ezt nevezik kampánycsalinak.

Talán nehézséget okozhat, hogy ezt a kampánycsalit megírd. Főleg akkor ha egy üres papír előtt ülsz, és az a feladat, hogy írj meg 20 oldalt, aminek olyan jól kell sikerülnie, hogy kampányt lehessen rá építeni. Ez így túl nagy stresszet okoz, és inkább megbénít, mint motivál.

A kampánycsalid tartalma vélhetően már rég ott van a fejedben, de valahogy nem sikerül megírni, nem jönnek a mondatok. Ez velem is gyakran előfordul, ilyenkor ezt a 2 problémát kell megoldani:

  1. Tedd fel magadnak ezt 10 kérdést! Ezek új szempontból világítják meg az üzleted, a terméked, a weboldalad. Ha ezekre választ adsz, a kampánycsalid 80%-ban kész.

  2. Ha már látod, hogy hogyan fog kinézni a csalid hogyan lesz elrendezve egy-egy oldal, akkor máris könnyebb dolgod van, még akkor is, ha egyelőre csak nyomdaipari kitöltő szöveggel töltöd fel az oldalakat.

A kampánycsali megvalósítása feltáró kérdésekkel.

A csali vagy más szóval a „feliratkozási ok” avagy lead magnet megtervezése adja a kampányod alapját, erre épül kampányt felvezető kommunikáció, sőt a teljes értékesítési folyamat. Az információ megszerzésének vágya, és az információ átadásának szerepe az értékesítésben óriási.

Válaszolj az alábbi 10 kérdésre, és máris meglesznek azok a “témák” amik köré a kampánycsalid épül. Amikor az ügyfeleim azzal bíznak meg, hogy kampányt tervezzek nekik, és én írom meg a kampánycsalit, pontosan ugyanezeket a kérdéseket teszem fel:

Egy valamirevaló kampánycsali terjedelme 15-17 oldal. Az alábbi kérdésekre adott válaszokból válassz ki 14 témát, mindegyikhez írj 1-1,5 oldalt, és kész a csalid. Ezt az 1-1,5 oldalt is olvasható térközökkel, képekkel tagolva írd meg.

A lényeg, hogy hasznos legyen, megoldásértékű az olvasódnak, de feltétlenül hagyjon nyitott kérdéseket is – hiszen a kampánycsalinak párbeszédet kell indukálnia.

Lássuk a kérdéseket!

  1. Mi a kampányterméked? Fogalmazd meg úgy, hogy kinek milyen problémájára ad megoldást a terméked!

  2. A legjobb vevőid, legkedvesebb ügyfeleid 4 fő ismérve: Pl: Időben fizetnek, nem alkudoznak stb.. Engedd szabadjára a fantáziád, mert az online marketing egyik lényeges feladata, hogy a legjobb, leghűségesebb vevőket találja meg Neked.

  3. A legrosszabb vevőid, legidegesítőbb ügyfeleid 4 fő ismérve: Engedd szabadjára a fantáziád, mert az e-mail marketing másik lényeges feladata, hogy kiszűrje a rossz vevőket!

  4. Miért éri meg a vevőidnek Tőled vásárolni? Szerinted miért éri meg, és a vevő szerint miért éri meg?

  5. Az 5 leggyakoribb félreértés, téves mítosz, és rossz felfogás a termékeddel kapcsolatban. (és a helyretevésük) – Ebből lesznek az izgalmas csalitémák! Az érdeklődők 90%-a a benne lévő, a termékeddel kapcsolatos, általános vagy konkrét félreértések miatt nem vásárol. Ez minden piacra igaz, ezért kell rátapintani ezekre

  6. Az 5 leggyakoribb kifogás a vásárlás ellen (és a te válaszod) – ez majd a sales oldalon (is) jön jól! Az érdeklődők 99%-a a benne a megválaszolatlan kifogások miatt nem vásárol. Ez minden piacra igaz, ezért kell rátapintani ezekre.

  7. Az 5 leggyakoribb tévedés, ami miatt nem vásárolnak, és amitől a falra mászol (+ a helyretevésük)
    Ha túl vagyunk a félreértéseseken és a kifogásokon, már csak a tipikus tévedéseket kell helyretenni, hogy az érdeklődő „nemvásárlási” szándékát megfejtsük.


  8. Mi a vevőd problémája, és mi annak a következménye: Konkrétan mit tapasztal, mit érez az ügyfél, amikor fennáll ez a probléma?

  9. Mi a Te ígéreted (a terméked szolgáltatásod ígérete) és mi ennek a következménye a vevő szempontjából?

  10. Ha a vevőd megkérdezi, „miért épp Önre hallgassak? ” mi a válaszod neki? Figyelem: cégmúlt, ISO minősítés, minőség + megbízhatóság nem jó érvek! Amikor az érdeklődő az ajánlatodban idáig eljut, akkor már önmagát akarja meggyőzni, hogy az ajánlatod, a személyed számára hiteles és hihető. Itt csak ki kell mondani, amit ő gondol.

Ha már a fő pontok megvannak, próbáld meg bővebben kifejteni a címet: Írj mindegyik ponthoz 10-15 mondatot. Ha nem megy elsőre, akkor csak egyet. Ha már a fő pontok megvannak, és legalább egy-egy mondat papírra van vetve, akkor a többi is jönni fog magától. Egy ponthoz jó, ha legalább 10 mondatod van.

A tanulmány ne legyen túl rövid, mert a komolytalanság látszatát kelti, ha túl hosszú és túl szakmai, akkor pedig unalmas lesz. 15-17 oldal az ideális, plusz fedőlap, és előszó.

Kerüld a szakmai zsargon, a szakkifejezések túlzott használatát. Ha nincs más szó rá, mint az, amelyet a szakma használ, akkor fejtsd ki bővebben: Pl: „A domain név legegyszerűbben fogalmazva a www. és a .hu közötti rész”. „Amikor a látogató megérkezik egy weboldal valamelyik lapjára, azt az oldalt hívjuk mi landing page-nek”

Ha már vannak feliratkozóid, még könnyebb dolgod van!

Ugyanúgy válaszolj a kérdésekre, de egészítsd ki egy kis közvélemény kutatással. Küldj ki egy levelet a listádra, amiben csak egy kérdést tegyél fel:

„Kedves [NEV]”
Neked mi a legnagyobb problémád a <termékedneve vagy szakterületed neve> kapcsolatban?
Mi az a legnagyobb akadály, amit a legszívesebben egy csettintéssel eltüntetnél?
Kattints erre a linkre, és oszd meg velem, mi jár a fejedben!
Ha van kedved elmondani, akkor mindenképp [határidő]-ig kattints a linkre.
LINK
Üdvözlettel:
Név, weboldal stb.

Fontos, hogy ha kérsz, mindig csak egy dolgot kérj, az emberek szívesen írnak mindenféléről, és bár ezek a vélemények is biztosan hasznosak lennének, de nem szabad elveszítened a fókuszt és az irányítást. Mindig adj határidőt a véleménye elküldéséhez, ha ez kimarad, nem tudod mikor összesítsd az eredményeket, és biztosan kapsz pár felháborodott levelet, ha már nem lesz elérhető a véleményküldő link.

Mindig közöld, miért kérdezed a véleményét és mond meg mit és hogyan kap érte cserébe. Nem kell túlbonyolítani:
„Szeretnénk egy tanulmányt írni, rajtad kívül még megkérdezünk x embert, így mindenki tanulhat a másik problémájából, az elkészült tanulmányt ingyen küldöm”

Ha megvannak a válaszok, látni fogod a piacod legfontosabb problémáit, ami – kombinálva a fentebbi kérdésekre adott válaszokkal – segít Neked a kampánycsalid megírásában.

Ha megvan a buyer persona szókincsed, és megvan a csali, akkor nézzük hogyan tudsz a leggyorsabban összerakni egy kampányt.

Van olyan, hogy elhagy a múzsa, nem jön a nagy ötlet. Hiába gondolkozol egy remek kampányötleten, a lapod üres marad. A termékajánlat megvan, de a felvezetés, a furfang hiányzik. Ilyenkor jól jönnek a villámgyors kampányok. Ha kész a kampánycsalid, küldd ki a listádra, hirdesd meg a facebookon, és amíg gyűlnek az olvasók, addig előkészíthetsz egy ilyen kampányt. Amit itt olvashatsz, azok úgynevezett villámgyors kampányok lesznek.

Info: Sok kampánytípus van, amiket a “2 hónap munka 10 hónap pihenés” című kampány oktatóanyagban mutatok azok ennél összetettebbek, mélyebb lélektani alapokon nyugszanak, s talán épp ezért hoznak olyan sok vevőt.

Mi kell egy villámgyors kampányhoz?

A 24 órás kampány kivételével – lásd lentebb – egy-egy ilyen villámgyors kampányban az ajánlatod 3 napig legyen érvényes. Ezért a legfontosabb, ami a kampányodhoz kell, az a 3 e-mail:

(1) Az ajánlat

Ebben a sales oldaladból a címsort és az első bekezdést használod fel, esetleg egy videó előnézeti képet, és egy linket. Ebben az ajánlati e-mailben írd ki az eredeti árat, a kedvezményes árat, a kedvezmény okát: születésnapom van, húsvét van, karácsony van – mindegy milyen elcsépeltnek is tűnik az ötlet, de az indoklás nagyon fontos, mert minden egyes megválaszolatlan kérdés egy-egy elvesztett vevőt jelent. Ebből az e-mailből ne maradjon ki a határidő sem!

(2) Az esettanulmány / vagy hasznos infó

Egy sztori arról, hogyan segített a terméked, vagy ha még nincs, ismételj meg egy hasznos infó videót.
Ebben az e-mailben is ki kell írni: a kedvezményes árat, a határidőt, és a kedvezmény okát.

Pl így:
„Ne feledd a híres [TERMÉK] [APROPÓ] alkalmából, [EREDETI ÁR] helyett csak [AKCIÓS ÁR] –ért kapható, 
de csak [HATÁRIDŐ]-ig, ha érdekel a dolog már csak [NAP] maradt, kattints ide a részletekért [LINK]”

(3) Az emlékeztető, ami a következőket tartalmazza.

1. Az ajánlat csak [HATÁRIDŐ]-ig érvényes, és ez ma jár le.
2. Mi a terméked ígérete, milyen problémát old meg?
3. Mit veszít ha lemarad?
4. Link, ahol meg tudja rendelni.

Fogd egy korábbi kampányod vagy hírlevél sorozatod legtöbbet olvasott e-mailjeit, és azok alapján állítsd össze. Egy-egy ilyen villámgyors kampány 25-30 nappal követi egymást, ez elég idő arra, hogy az olvasóid megfeledkezzenek arról mi állt pontosan a korábbi e-mailjedben, ezért nem baj, ha egyik másik kampány e-mailjei hasonlítanak egymásra, de azért ne szó szerint ugyanazt írd.

Az ajánlatot tartalmazó e-mailedre írj több variációt, a köztes (sztori vagy hasznos infó) e-mailhez is legyen legalább 3 verziót. Az emlékeztető tárgysorait is variálhatod: „utolsó esély” , „nem találjuk a megrendelésed” , „erről le fogsz maradni” vagy „[keresztnév], tényleg nem érdekel?”

Az e-maileken kívül nyilván szükséged van egy sales oldalra is.

Hozz létre egy sales oldalt, a kampány határidejét és apropóját a lehető legegyszerűbb designnal mutasd meg. Nem kell túl sokat magyarázni, de a magyarázat legyen egyértelmű! És itt használhatsz egy kicsit hivatalos szöveget is, hogy komolyabbnak hasson az ajánlatod.

Milyen típusai vannak egy ilyen 3 napos kampánynak?

I. A megszavaztatott kampány

A kampány előtt néhány nappal szavaztasd meg, hogy melyik termékedre legyen pl.: 50%-os kedvezmény. Ezzel tudatosítod, hogy hamarosan vásárlási lehetőség lesz, és a termékedet „beteszed” a célpiac gondolkozásába.
Ha megvan a szavazási eredmény, küldd ki a listádra a szavazás végállását, jelentsd be, hogy mikortól lesz érvényes a kedvezmény, és az adott 3 napon küldd ki a 3 e-mailt.

II. A beharangozott három napos kampány

Jelentsd be előre, hogy pl: húsvét, karácsony, vagy bármilyen ünnep alkalmából lesz egy akciós vásárlási lehetőség. Amíg el nem indul a kampány, küldd ki újra a hasznos tartalmakat, de minden e-mailben emlékeztess arra, hogy mikor lesz az „akció” vagy más olyan ajánlat (2 termék együtt olcsóbb stb.) ami eltér a nyilvános ajánlattól.

Az előre jelzett 24 órás kampány

Ez egy olyan ajánlat, ami csak 24 óráig érvényes, itt elég 2 e-mailt küldeni, 0:00-kor az ajánlatot és 15:00-kor az emlékeztetőt. Ez meglepően jól működik, azok az olvasóid akik napi rendszerességgel nézik az e-mailt, jobban reagálnak egy ilyen kampányra, mint egy 3-4 naposra. A lényeg az, hogy ezt a 24 órás kampányt legalább 4 nappal jelezd előre, és ebben a 4 napban legalább 3 e-mailt küldj ki, amelyben újraküldöd a kampányod hasznos infó sorozatát, és minden egyes e-mailben emlékeztetsz a közelgő 24 órás akcióra.

A villámgyors kampányokra az a feliratkozó tömeg reagál jól, aki már láttott egy előző nagy, „2 hónap munka 10 hónap” pihenés típusú gigászi kampányodat, de nem vásárolt.

Két villámgyors kampány között tarts legalább 20 nap szünetet, írj meg minimum 3 ilyen kampányt, de ha szorgalmas vagy egy egész évre előre is beállíthatod! 

Erdélyi Norbert

Erdélyi Norbert

online marketing szakértő

A netjet.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Erdélyi Norbert. Szakterülete az üzleti weboldak megvalósítása és értékesítési kampányok kivitelezése. 2006-óta foglalkozik online marketinggel. Az írásai célja, hogy az online marketinget és a technikai megvalósítását érthetővé tegye számodra. Bővebben a szerzőről és a netjet.hu-ról.

 

netjet.hu facebook profiljaLájkolj a facebookon:
facebook.com/netjethu

Ezt az 5 dolgot biztos rosszul tudod a kampányolásról.


Egy online kampány lényege az, egy évnyi vevőt szerzel egy hét alatt. El kell érni, hogy kíváncsiak legyenek az ajánlatodra még azelőtt, hogy kapható lenne. Az egészet el tudod rontani, ha erre az 5 dologra nem figyelsz:

Share This