fbpx
Mesterséges intelligencia az online marketingedben – 5 eszköz, amit máris bevethetsz
"
A mesterséges intelligencia (artificial intelligence, ai) ma ugyanaz az online marketingben mint az ipari forradalomban a gépek feltalálása volt.

írta: Erdélyi Renáta

A netjet.hu társalapítója vagyok. Az a célom, hogy a netjet.hu azonnal érthető legyen, ebben segítenek cikkeink, videóink, részletes útmutatóink.

5 design trükk: Azonnal nő a konverziód

  • Trükk #3 eredmény: Kosárba tevés +64.53% +64.53%

A mesterséges intelligencia (artificial intelligence, ai) ma ugyanaz az online marketingben mint az ipari forradalomban a gépek feltalálása volt. Egy ló ereje helyett 150 lóerőt ad egy autó, egy agy helyett 150 agyat ad a mesterséges intelligencia: ember erre nem lenne képes. Hogyan tudod ezt itt és most használni a marketingedben?

Mi a mesterséges intelligencia lényege?

A mesterséges intelligencia az érdeklődő feliratkozása, a hírlevél olvasási gyakorisága, a kosárba tett termékei, a megnézett blog cikkei, a link kattintásai, a chatbotba írt kérdései alapján:

  1. Begyűjti az adatokat
  2. Elemzi az adatokat és
  3. Ajánl neked: termékeket, még több blog cikket, válaszokat a kérdéseidre

Onnan tudja a gép, hogy mit akarsz, mert már sok adatot látott, és abból következtet. Imitálja az emberi agy működését.

Az AI eszközök közül lehet sokat már most is használsz, vagy csak részben használsz és nem állítottál be mindent (pl. csak tömeges hírlevél küldésre használod a hírlevél szoftvered) vagy olyan eszköz is van, amiről már hallottál, de nem használod (chatbot)

AI eszközMire használhatod?
Hírlevél szoftverViselkedésalapú értékesítés, tartalomküldés
ChatbotÜgyfélszolgálat, értékesítés
Tartalom ajánlóTöbb cikket olvasson több időt töltsön az oldalon
Termék ajánlóKosárérték növelés
PPC hirdetésViselkedésalapú feliratkoztatás, értékesítés

5 ok, hogy mesterséges intelligenciát használj a marketingedben

  1. Segít jobban megérteni a vevőket, érdeklődőket: A mesterséges intelligencia elemzi az adatokat és megjósolja a vásárlói viselkedést, a vásárlási döntést
  2. Jobbá teszi a felhasználói élményt (User Experience, UX): Csak azt teszi az olvasó szeme elé, amire valóban szüksége van (termék, cikk, kupon, stb)
  3. Hatékonyabb értékesítés: Véget ér a találgatás, ha a marketing stratégiádat a mesterséges intelligencia adat alapú elemzésére építed.
  4. Növeli a produktivitást: A mesterséges intelligenciával egy csomó adminisztratív folyamatot automatizálhatsz, így nő a produktivitásod, időt és pénzt takarítasz meg.
  5. Növeli a megtérülést (return on investment, ROI): Jobban konvertáló tartalmakat tudsz előállítani, mert látod, hogy mire kattintottak az emberek, mi érdekli őket. Ez alapján pedig sokkal hatékonyabb kampányokat tudsz csinálni.

Hírlevél szoftver, e-mail marketing

A legtöbbünk csak hírlevél küldésre használja a hírlevél szoftverét, nagyjából az alábbi képlet szerint: feliratkozás után küldjük ki az e-maileket aszerint, hogy mit akarunk eladni. Bár sok iparágban még ez is újdonságnak számít, és sok iparágban ez még mindig jól működik, de ennél hatékonyabban is lehet értékesíteni, ha figyelembe vesszük az olvasó e-mail olvasási szokásait is.

A mesterséges intelligencia alkalmazásával ez a képlet fog működni:

  1. feliratkozik, és
  2. az e-mail olvasási, link kattintási szokásai, termék iránti érdeklődése szerint
  3. kapja a további tartalmakat.

Így lehet sokkal relevánsabb tartalmakat küldeni az érdeklődőnek, így sokkal nagyobb lesz a vásárlási konverzió az e-mailekből, mintha csak rázúdítanád az előre meghatározott hírleveleket.

Nagyon sokféle hírlevél küldő van, de a legtöbb szoftver tudja azt, hogy egy-egy e-mail sorozatot akkor indít el az olvasónak, ha teljesülnek bizonyos feltételek. Ennél még sokkal több automatizmus felépíthető, de ez a 3 a leggyakoribb:

Kampány küldése a termék iránt érdeklődőknek

Amikor valaki feliratkozik a listádra a legtöbbször azért teszi, mert kell neki az ingyenes tartalmad. Ha feliratkozás után átviszed a csali átadó oldalra, akkor ott már látszik a weboldalad menüje is. Ha rákattint a sales oldaladra, akkor az egy szignál, hogy érdekli a terméked.

Az Active Campaign-ben beállítasz egy automatizációt, aminek az a lényege, hogy a termékről küldjön e-maileket, de csak azoknak, akik megnézték a sales oldalad.

  1. Az automatizáció kezdetét ahhoz a pillanathoz időzíted, amikor először megnézte a sales oldaladat.
  2. Vársz, mondjuk 24-48 órát, és feltételül kikötöd, hogy az kapja meg, aki látta a sales oldalt, de még nem vásárolta meg a terméket, és
  3. beállítasz egy értékesítési e-mail sorozatot, ami eladja a terméket.

Így csak azok kapják a kampány emaileket, akiket érdekelt a sales oldalad, és nem szerzel leiratkozókat azzal, hogy ömlesztve küldöd ki az ajánlatodat.

Mivel ez egy jellemző viselkedési minta a vásárlás előtt (feliratkozik – kíváncsi a sales oldalra, mert a menüből kattint – vásárol) ezért lehet rá automatizációt csinálni.

Adott témájú cikkek küldése a téma iránt érdeklődőknek

Ha több kategóriában is írsz cikkeket, és többféle csalid van, nem lehetsz biztos benne, hogy az adott érdeklődő hol lép be a rendszeredbe, és mi lesz az első termék, amit megvásárol.

Ezért ha valaki a weboldalon elolvassa az adott témájú cikket, akkor már indulhat is az automatizáció egy következő, ugyanilyen témájú cikk linkjének kiküldésével.

Ha erre a linkre kattint a hírlevélben, akkor a kattintás alapján hozzáadunk egy címkét, azaz tag-et (pl: TÉMA-CIKK-1), és akire egyszerre igaz, hogy

  • Weboldalon megnézte a cikket, és a
  • hírlevélben kattintott egy ugyanolyan kategóriájú cikkre,

akkor ebben a témában még gyakrabban még több hasznos anyagot fog kapni, és ha a cikkekhez kapcsolódó sales oldal linkjét is megnézte, akkor indul az előzőekben bemutatott automatizáció: „Kampány küldése a termék iránt érdeklődőknek”

Elhagyott kosár e-mailek

Ez az egyik legtöbbet használt mesterséges intelligencia megoldás az online marketingben. Tipikus vásárlói viselkedési minta, hogy kosárba teszi a terméket, de nem viszi végig a vásárlási folyamatot, nem jut el a pénztárig, mert menet közben meggondolja magát, vagy lehet, hogy csak kíváncsi volt, hogyan néz ki a vásárlási felület.

Ha az Active Campaignt összekötöd a Woocommerce-szel  (https://activewoo.com/),  akkor a rendszer képes lesz arra, hogy egy automatizációt ahhoz időzítsen, hogy ha valaki nem vitte végig a vásárlási folyamatot.

Természetesen nem lesz mindenkiből vevő, de a Barillance.com statisztikái szerint (https://www.barilliance.com/cart-abandonment-rate-statistics/) 10,7%-ban lehet visszahozni az elhagyott kosarú vevőket. Iparágakként változik az elhagyott kosár visszahozás siker ráta, de a netjet.hu tapasztalatai alapján is megerősíthető a 10% körül arány.

Chatbot

A chatbot mesterséges intelligenciával működő „virtuális asszisztens”, aki válaszol a vásárlók kérdéseire. Sokféle chatbot program közül választhatsz. A chatbotot a vállalkozók leggyakrabban a weboldalukon és a facebook oldalukon használják.

A chatbot legnagyobb előnye, hogy a termékeddel kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre mindig tud válaszolni az érdeklődőknek. Biztos tapasztaltad, hogy a látogatók gyakran ugyanazokat a kérdéseket teszik fel a termékeddel kapcsolatban. Állítsd be ezeket a kérdés-válaszokat a chatbotban, és többé nem az ügyfélszolgálatnak kell megválaszolni ezeket.

Képzeld el, hogy megérkezik a látogató a weboldaladra, megnézi a sales oldalt vagy a webshopban keresgél, és meg akarja még tudni, hogy például a dagasztó gépen van e kenyérsütő program, ilyenkor ír egy emailt vagy rosszabb esetben bezárja a weboldalt, mert nem találta meg a választ. Hogy ezt a végkimenetelt elkerüld, használj chatbotot.

A chatbot weboldalon történő böngészés közben bukkan fel, és megkérdezi, hogy miben segíthet. Amikor a látogató megírja neki a kérdését, válaszol (helyetted). Tehát nem kell a gép előtt ülnöd, és az érdeklődők kérdéseire válaszolni, mert ezt „élőben” és azonnal elintézi helyetted a chatbot.  

Egy érdekes példa a chatbot használatra:

A Starbucksban a kedvenc kávédat Facebook Messengeren keresztül is megrendelheted. Megírod üzenetben a Starbucks Baristanak (ez a chatbot neve), hogy kérsz egy latte-t vagy egy hosszú kávét tejjel tejszínhab nélkül.

A chatbot feliratkozókat is gyűjt

A chatbot segítségével feliratkozókat lehet gyűjteni.

A weboldalad látogatója elolvas egy cikket, mondjuk falfestés témában. Beállítod a chatbotban, hogy olvasás közben (amíg az oldalon van) kérdezze meg az olvasót, szeretne még falfestés témában mást is megtudni, és ajánlod neki például a „11 tipp, hogy elkerüld a megfolyt festéket a falon” c. e-bookot. Mivel az általa olvasott témában ajánlasz neki egy átfogóbb útmutatót, ezért nagyobb eséllyel fog feliratkozni rá.

A Facebook Pagen keresztül is tudsz feliratkozókat gyűjteni. A chatbot építőben beállítod a feliratkozási lehetőséget, és a Messengeren keresztül tudod gyűjteni a feliratkozókat. Fontos, hogy itt is beállítsd az adatkezelési szabályok elfogadását.

Mielőtt hozzákezdesz a chatbot beállításához érdemes egy fehér lapon levezetned a döntési folyamatot. Azaz ha a vásárló igent ír a kérdésre, akkor mi történik, ha nemet, akkor ez fog történni. Így könnyebben át fogod látni a folyamatot, amelynek egy célja van, feliratkozzon.

Tartalom ajánló

A visszatérő látogatók (állandó olvasók) számát és a weboldalon eltöltött időt növelni igazi kihívás. Ebben segít a mesterséges intelligencia (AI) alapokon működő tartalom ajánló.

Amikor a látogató a weboldaladon elkezdi olvasni az egyik cikkedet, a tartalom ajánló további cikket ajánl neki,ami a témában releváns. Így az olvasó a bezárás helyett egy újabb cikkedre fog kattintani, és ott marad a weboldaladon.

Itt van a 3 legnépszerűbb ingyenes tartalom ajánló plugin

Termék ajánló

Az Amazon bevételének egy harmada (35%-a) a mesterséges intelligencia (AI) alapú termék ajánlóból származik. A termék ajánló bővítmény összegyűjti a látogató viselkedési adatait, milyen terméket nézett meg, mit rakott be a kosárba, és ezek alapján ajánl neki még termékeket a Termék oldalon vagy a sales oldalon.

A termék ajánlót kosárérték növelésre is használhatod. Amikor az érdeklődő a kosárba tette a kiszemelt árut, akkor a Kosár oldalon további kapcsolódó terméket tudsz még neki ajánlani, például telefont tett a kosárba, akkor ajánl neki telefontokot.

PPC hirdetés

Ahhoz, hogy sikeres legyen a hirdetési kampányod, elengedhetetlen a jó célközönség meghatározása, és a jó hirdetés megírása. Ebben segít az AI alapú digitális marketing eszközök, mint a Google Analytics, Facebook.

A weboldaladhoz beállítod a Google Analytics-et, ami összegyűjt neked minden információt a látogatókról (nem, kor, kattintás, hely stb), sőt a teljes feliratkozási és vásárlási folyamatot, azaz hogyan lesz a látogatóból feliratkozó, feliratkozóból vásárló, tudja figyelni.

Így látni fogod, hogy ki és mire kattintott a weboldaladon, például a legtöbb feliratkozó megnézte a „Hogyan készíts zokni cicát” cikket, utána iratkozott fel. Ezért érdemes azoknak meghirdetni a feliratkozást, akik már látták a cikket.

A Facebook hirdetési kezelőben a célközönség meghatározásánál mindenre tudsz szűrni: korosztály, nem, lakóhely, érdeklődési kör. Sőt hasonmás célközönséget is tudsz létrehozni feliratkozóid vagy vásárlóid alapján.

Egyszerűbbé és olcsóbbá teszik a hirdetést az AI eszközök, mert csak azoknak az embereknek jelenítik meg a hirdetést, akik a legnagyobb valószínűséggel lesznek feliratkozók vagy vásárlók.

Forrásjegyzék: