fbpx
11 ellenállhatatlan landing page gombszöveg (CTA)
"
A gomb szövege veszi rá az embereket a kattintásra. Nem mindegy, hogy milyen szöveg van a gombon. Itt van 11 sokkal jobb CTA (gombszöveg) annál, hogy „küldés”.

írta: Erdélyi Norbert

Szakterületem az online kampánytervezés. 2006-óta foglalkozom online marketinggel. A netjet.hu erre tanít: „Olyan weboldalad legyen, amit az emberek szeretnek”.

A landing page akkor hatékony, ha egyetlen konverziós célra épül fel. Legyen az bármi: vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés, regisztráció, a lényeg, hogy egy landing page-e csak egy cél lehet. A cselekvésre felhívás (call to action, azaz CTA) általában a gomb szövege, vagy az űrlap alatti gomb szövege.

A kattintása késztető CTA ezzel a 4 tulajdonsággal bír:

#1 Felkelti a figyelmet

Mielőtt bármiről is meg akarod győzni az olvasót, még mielőtt egy betűt is elolvas, észre kell vennie az oldalon a CTA-at.  Úgy kell megcsinálni a landing oldalt, hogy a betűméretek, a design, az elemek elhelyezése, még egy gyors átgördítés esetén is a CTA-ra fókuszáltasson.

#2 Egyetlen, egyszerű, konkrét dolgot kér

A CTA-val nem szabad feleslegesen gondolkodóba ejteni az olvasót. Tehát semmi ilyesmi, hogy „több, mit webdesign” vagy „minden, ami kert”. Mitől több? Mit jelent az, hogy minden..”

Azonnal érthető konkrét dolog legyen a CTA: „Jobb weboldalt akarok”, „Kalkuláld ki a kerítésed árát” 

 #3 Egyértelműen megmutatja mi lesz a következő lépés

Most itt vagyok, ha megnyomom a gombot ide visz. Ezt kell megmutatni. Ha azt írod: „mutasd az 5 trükköt”, akkor az olvasó érti, hogy feliratkozik és ott lesz a tartalom. A fogadó oldal ebben az esetben maga a tartalom átadó oldal legyen. Azonnali ajánlat vagy megerősítést kérő oldal ilyen CTA esetében nem szerencsés.

#4 Kattintásra motivál

Nagyon egyszerűen elérhető a kattintás, ha felszólító módú igéket, és/vagy affirmatív szavakat használsz. pl: „Igen, ez nekem is kell. Oké, megrendelem. Szerezd meg a kupont! Kérd a tanulmányt.”

CTA példák

Ez a 11 példa számos más tanulmányból válogatva került ebbe az összeállításba. (forrásjegyzék: ez írás alján). Az angol CTA szövegek fordításánál úgy jártam el, hogy azok magyar weboldalakon azonnal alkalmazhatól legyenenek, olykor figyelmen kívül hagyva a szó szerinti fordítás igényét.

1. Kövesd a varázst! (Follow the magic)

Önmagában ez a CTA ellentmond annak, hogy „ne ejtsd gondolkodóba az olvasót”, de mint az online marketing oly gyakran, itt is a teljes képet kell nézni. A szóban forgó weboldal (lásd  a képet) önmagában is afféle „varázslatos” természeti hangulatú designnal bír. Erre a vizuális összhangra válaszol a gomb CTA. A gomb sem szokványos, kör alakú és kis nyúl ikon van benne.

Neked ez az ötlet akkor lehet jó, ha kirándulás-, utazás-, nyaralás témában értékesít a weboldalad.

2.  Én is kártyaolvasót akarok!
(Get Free Card Reader)

Ez egy teljesen egyértelmű ajánlat, semmi csavar, semmi nagy ötlet vagy izgalom. Miért működik mégis?

Mert a buyer personának szól, és a weboldal tulajdonosa tudja, hogy a vevő pont ezt akarja, pontígy, pont most. Egyszerű felépítésű landing oldal, ami a terméket használat közben mutatja, ez a fő fókuszpont.

Az űrlap egyszerű, csak 3 mező. A termék előnyét és hasznát azonnal megértetni a fotó. Ez így ez nagyon nyerő párosítás.

3.  Próbáld ki a [MÁRKANÉV]!

A „próba” szó remek motiváló. Akkor is ha ingyenes, akkor is ha fizetős. Mindenki szeret egy elkötelezettség nélküli, vagy legalábbis az elkötelezettséget egy személytelen kattintással megszüntethető próbát.

A Netjet Campus előfizetésünkre mindig akkor jön nálunk a legtöbb vevő, ha ez e-mail tárgyában szerepel a „próba” szó. Pedig a Netjet Campus teljes hozzáférésű próbája nem ingyenes. Van ingyenes próba is, az nem korlátozza az időt, csak a hozzáfért tartalom mennyiségét. Mégis a fizetősre magasabb nálunk a konverzió.

Ez a próba szó ereje, próba + márkanév. Próbáld ki ezt a CTA-t, ha neked is van előfizetéses terméked. 

4.  Hozd létre az önéletrajzomat!
(Create My Resume)

Önéletrajzot írni a fehér laptól kezdve, mindenféle segítség, vagy sablon nélkül nagyon nehéz. Jól ismeri a buyer personáját a My Perfect Resume weboldal, ezért a landing oldalán erre a problémára fókuszál.

Miért működik ez? A neuromarketingből is ismert kontraszt elv miatt. Egy önéletrajz megírása bonyolult, a „create” szó pedig azt sugallja, hogy nagyon egyszerű. Bonyolult vs. egyszerű. Ennyire alapvető a kontraszt.

5.  Töltsd le a prezit!
(Download the Deck)

A prezentációkat angolul úgy is nevezek, hogy “presentation deck”, azért, mert mint a kártyalapok, a prezentáció oldalai is pakliba rendeződnek. A download the deck szöveg úgy értendő, hogy “ide a paklit”, persze magyarul inkább: kérem a prezit, töltsd le a prezit.

A lényeg, hogy olyan kifejezést kell használni, amit a buyer persona használ, nem baj, ha mások, akik nem a célcsoporthoz tartoznak nem értik. Azért jó még ez a landing page, mert a gomb designja is tökéletesen passzol ehhez a képregény szerű stílushoz.

6.  Kapd meg, ami jár!
(Claim your compensation)

Ez a weboldal azoknak szól, akik lekésték a gépüket és jár(na) nekik valamilyen kompenzáció a légitársaságtól.

2 dologért nagyon jó ez a landing page.

Az első az, hogy a CTA a gördítés felett tulajdonképpen háromszor is szerepel, csak mindig egy picit más formában. Mi a fő üzenet? Az, hogy neked jár valami, és ezt lehet kérni.

  • A címsor alatt: “file a claim” – nyújts be igénylést
  • A CTA: “claim your compensation” igényeld a kártérítésed (figyeld meg, hogy E/2-ban fogalmaz)
  • lentebb: “Get compensated” azaz kapd meg a kártérítést

Tehát 3-4 alkalommal mindig ugyanazt mondja, csak másképp, és ezek közül a legerősebb, legegyértelműbb felszólító mondat a CTA: claim your compensation, magyarul leginkább így hangzik jól: “kapd meg, ami jár”

A másik dolog, amiért ez a landing page jó, az egy lélektani mozgatórugó, tulajdonképpen a klasszikus lemaradástól való félelem (scarcity, vagy fear of missing out) átfogalmazása: “neked jár valami, neked pénz jár, a te szenvedéseid miatt téged most kárpótolni fognak, ne hagyd elveszni a pénzt, ne hagyd, hogy a “nagy gonosz” légitársaságoknál maradjon a pénzed.”

7.  Gazdagodj meg lassan!
(Get rich slow)

Ez a landing page a minimalista design miatt jó egyrészt, másrészt pedig azért mert szembemegy minden más pénzügyi oldallal, akik – mégha nem is ilyen kimondottan megfogalmazva – gyors meggazdagodást kínálnak.

Ennek pont az ellentétét mondja ez az oldal, itt a humor is képbe jön, a laptop előtt egyetértő, bólogató embereket képzelhetett maga elé landing page tervezője. A címsor itt erősebb, mint a CTA szövege, a gombfelirat egyszerűbb (get started).

8.  Kérd a prémiumot | Hallgasd ingyen
(Go Premium | Play Free)

Ez egy érdekes megoldás. Melyiket választod, ha most látod először az oldalt. Minden bizonnyal az ingyenes verziót. Bár úgy van felépítve az oldal, hogy a fizetős verziót kínáló CTA emelkedik ki a háttérből, de biztos vagyok benne, hogy mindenki előbb kipróbálja ingyen.

Azért jó a landing page, mert nincs benne nehéz döntés, az olvasónak a prémium szuper, de az ingyenes is jó. Amíg az olvasó egyik vagy másik opción gondolkozik, a Spotify-nak valószínüleg teljesen mindegy, mi lesz a döntés, mert vagy azonnal adja el a szolgáltatást vagy később.

9. Küldd el a kupont | Nem érdekel 

Az exit popupok ideje minden valószínűség szerint lejárt vagy le fog járni, az emberek megszokták, unják, nem hat már rég a meglepetés erejével. De mégis, ez itt egy remek példa arra, hogyan lehet izgalmasabb egy exit popup. Olyan kérdést tesz fel, amire épeszű ember – aki a megrendelésen gondolkozik – nem mond nemet. Kinek nem kell 15% kedvezmény.

Ami pedig az “igen” gombra való kattintást erősíti az az, hogy a másik gombon meg olyan szöveg van, amit épeszű ember ki nem ejt a száján: “kösz nem, én szeretek teljes áron vásárolni”. (A példában csak annyi van, hogy kösz nem érdekel, de az ilyen gomboknál a nem válasznak inkább ilyennek kell lennie).

10. Kérd az első részt ingyen!

Ez egy fizetős podcast, és az első rész ingyenes. Ebben még semmi különös nincs, a címsor, leírás jó, de nem különösebben zseniális. A gomb szövege az, ami számít, nézd meg mennyire konkrét és speciális dolgot ad: Töltsd le ingyen az első epizód kurzus leírását.

Mert a CTA akkor jó, ha egyetlen, egyszerű, konkrét dolgot kér vagy ajánl. A CTA-val nem szabad feleslegesen gondolkodóba ejteni az olvasót. Tehát semmi ilyesmi, hogy „több, mit webdesign” vagy „minden, ami kert”.

11. Hallani akarom most!
(I want to hear it now)

William Chernoff, kanadai zenész landing oldala.

Miért jó ez a CTA?

megfoghatóság és vizualitás, azaz esetünkben hallhatóság: nem kertel, egyértelműen megmondja mit kapsz: a legújabb zeneszámomat. Letöltöd, a tiéd, hallgatod. Ezzel testközelbe hozza, átvitt értelemben megfogatóvá tesz az ajánlatot.

Azonnaliság: egyetlen szóval éri el: now, azaz most akarom hallani. Ezzel a szóval a CTA egyértelműen megfogalmazza, hogy mi lesz az űrlap kitöltése után a következő lépés.

E/1-ben fogalmazás, azaz ezt a gombszöveget én, az olvasó mondom.

Forrásjegyzék: