A jó logó egyszerű, emlékezetes és egyedi. A weboldalad fejlécében, láblécében fogod használni, a landing pagen, a sales oldalon, a digitális terméked borítóján, a fizikai terméked címkéjén, és facebook hirdetéseidben is. Egyszer kell jól megcsinálni, később nem könnyű változtatni.
EDÁMI, azaz a logótervezés 5 szabálya
Milyen alapelveknek feleljen meg a céged logója? (A kezdőbetűkből kiolvasható, hogy EDÁMI, mint a sajt. Így könnyebben megjegyzed a szabályt.) Ha ezt az ötöt észben tartod, akkor nem fogsz elveszni a rengeteg ötlet között.
- Egyszerű
- Designos
- Átméretezhető
- Megjegyezhető
- Időtálló
Hogyan válassz logó színt?
Át kell gondolni, hogy a szín mit üzen a célközönségednek, mivel a színek érzelmi reakciót váltanak ki az emberből. A piros a szenvedély, a narancs az izgalom, a lila a luxus, a fekete az elegancia, fehér az átláthatóság, a kék a megbízhatóság színe. Keress rá: „color psychology”
Gondolnád, hogy már 1928-ban is foglalkoztak a színek emberekre gyakorolt hatásával, ekkor jelent meg Faber Birren: Color In Vision c. könyve a témában.
A leggyakoribb példát biztos ismered, amikor egy fekete dobozba csomagolt, arany felirattal ellátott csokoládét drágábbnak, különlegesebbnek gondolsz, mint a mellette lévő zöld dobozost. Ez azért van, mert a fekete szín a modern, elegáns, kifinomult érzést jelenti. Ráadásul csokoládék csomagolásánál ritkábban szokták ezt a színt használni.
A lényeg az, hogy a termékedhez kapcsolódó érzést erősítse a logód színe
Ez azt jelenti, hogy ha pl. organikus női kozmetikumot árulsz, akkor fehér, zöld, pasztell rózsaszín esetleg világos barna színeket érdemes használnod, mert ezek fejezik ki a következő érzéseket: természetes, tiszta, nőies.
1. Betűtípus és tipográfia
A betűtípusokhoz is érzelmeket társítunk. Mit akarsz kifejezni a logóddal? Milyen a céged? Hagyomány, tradíció, menőség, modernség, lazaság: ezeket már a betűtípus szintjén meg tudod fogalmazni
- Hagyomány: Talpas betűtípus
- Modern, “cool” cég: Sans serif, azaz talpatlan betű
- Kreatívság, egyediség: terveztess saját betűtípust
A betű, amit választasz, nem csak a szavakat adja a logódban, hanem a márkádat vagy épp a személyes márkádat építi.

2. Egyszerűsítés
A letisztult egyszerű kompozíciók, a lényegre törő tipográfia, a túldíszítettség hiánya még mindig uralja a trendeket. Nem csoda, mert az online kommunikációdban mindennek azonnal megérthetőnek kell lennie, így a logónak is.
A nagyon leegyszerűsített minimalista design azért is maradandó trend, mert a logónak nem csak a monitoron, de mindenféle okoseszközön is jól kell mutatni, a weboldalon, a facebookodon, a mobil appedben is.
A nagy cégek is folyamatosan egyszerűsítenek a logóik designján.

3. Merész betűkép
Ha a logódnak valami menő betűképet választasz, akkor ne a leghagyományosabb Helvetia vagy Futura, Ariel stb betűből építs fel, hanem valami ritkán használt fontból. A Canva-ban is van sok-sok betűtípus, vagy választhatsz a Google fontok közül is.

4. Színátmenet
A színátmenetek, azaz gradientek még mindig a grafikai trendek között vannak. Az észrevétlen átmenetek és árnyékok egy afféle drámai hatást kölcsönöznek a logódnak. Gradienttel lehet legjobban egy sima képet 3D-sé alakítani. A színátmeneteket akkor használd, ha nincs fizikai terméked, nincs nyomtatott reklámod, mert printben nem biztos, hogy ugyanolyan jól néz ki mint digitálisan.

5. Játék a betűkkel
A betűjáték technika arról szól, hogy úgy használod a betűket, mintha azokat nem fejezted volna be, mintha kifogyott volna a tinta, vagy mintha lekoptak volna a betűk. Érdekes trend, szépet lehet alkotni vele, de arra is kell figyelni, hogy azért érthető és kiolvasható legye a márkád neve.

6. Nagyon vékony vonalak
A vékony vonalak használatától a logód könnyed és légies lesz. Az ilyen logó minden platformon, még printben is jól mutat, könnyen átméretezhető. Az üzenetre kell figyelni: légies logót használhat egy fogyókúrás cuccokat áruló cég, egy mindenmentes cukrászda, de egy szerszámüzletnek, szállítmányozó cégnek már nem lenne tanácsos használnia.

7. Átnyúlás
Két vagy több geometria forma egymáson egy különleges hangulatot, erőt, mélységet ad a logódnak. Ez arra is jó, hogy különböző geometria formák használatát is kipróbáld.

8. Formák
A geometriai formáknak is üzenete van. Mit akarsz sugallni a márkádról? Aszerint válassz formát.
Lekerekített szélű, ovális vagy kör forma: barátságos, belsőséges, közvetlen, baráti
Szögletes, hegyes szélű formák (négyzet, téglalap, háromszög) erős, magabiztos, erőteljes, “powerful”

9. Fehér tér
Sokféle elemet, sokféle betűt használhatsz a logódhoz, de kis térbe, kis helyre bezsúfolni mindent, amit tetszik, épp az ellenkező hatást váltja ki: túlzásba viszi a vizuális hatást.
Itt jön képbe a fehér tér. A fehér tér nagyon fontos elem a logó tervezésénél. A fehér tér használata az elemek között, ez teszi befogadhatóvá és megjegyezhetővé a logót.

Grafikai elemek
A kép többet mond a szónál. Ha egyetlen grafikai elemmel kifejezhető a márkád lényege, úgy mint pl az Apple (alma) vagy a Twitter (kismadár) esetében, nyert ügyed van. Így sokkal könnyebben megmarad az emberek fejében a logód. De amíg nem vagy akkora cég, mint az Apple vagy a Twitter, addig egy két soros felirat is kelleni fog a grafikai elem alá, ami pár szóban summázza a márkád üzenetét.

10. Kezdőbetűk
Ha nincs más ötleted, a márkaneved, cégneved, vagy a saját neved kezdőbetűiből is összerakhatod a logódat. Ehhez a betűkön kívül csak némi tipográfiai összhang kell. A CNN, a NASA, vagy a H&M logója is a kezdőbetűk rövidítése.

11. Szóképek
A szókép logók úgy jönnek létre, hogy a leírt betűk egy képet formáznak. Előnye, hogy abszolút egyedi, nem másolható, és könnyen megjegyezhető. Hátránya, hogy nem olyan egyszerű kitalálni, még nehezebb megcsinálni. Nézd csak az alábbi példákat, ezek alapján ki tudnál találni valamilyen szókép logót a saját márkádhoz?

12. Képjelek
Az ilyen logó úgy jön össze, hogy az egyszerű geometria formák kiadják a márkád üzenetét, a lehető legegyszerűbb formában. Az alábbi logó egy japán étteremé, benne a japán zászlóból ismert nap, az alja egy tál, amiből két evőpálcika lóg ki. Két félkör, két ferde egyenes, és máris megvan az összhatás: így működik a képjel logó.

13. Absztrakt
Az ilyen absztrakt, azaz elvont formák egy logóban mindig egy-egy cég sajátjai, már csak maga a forma is, felirat nélkül, azonnal eszedbe juttatja a céget.
Ebben az esetben nem valamilyen felismerhető formát használunk (mint pl. az alma vagy a kismadár) hanem valamilyen forma-kompozíciót hozunk létre, ami kifejezi a cég üzenetét. pl: Netjet.hu: egyszerű fehér, vagy a háttértől függően más színű, de egyszínű keret. Azt fejezi ki, hogy az online marketing egyszerű tanulható, és átlátható. (Legalábbis a szándékaink szerint ezt fejezi ki)
Ilyen absztrakt logót a legegyszerűbb csinálni, pl a Canva használatával.

14. Kombináció
A kombinációs logó szavakat és képet is használ. Ez a leggyakoribb logótípus, és ilyet is elég könnyű kitalálni és megvalósítani is. A legtöbb nagy céges logó így indult, aztán később, az évek során, ahogyan a márka ismertebb lett, fejlődött, egyszerűsödött a grafika.

15. Pofonegyszerű geometria
A logóban lévő kép alkotóelemei egyszerű geometriai formák: háromszögek, négyzetek, hullámos vagy ferde vonalak. Sokat kell gondolkozni az ilyen logó kitalálásán, és a megvalósítása sem kezdőknek való feladat, de ha egyszer megvan, biztos lehetsz benne, hogy egyedi lesz és megjegyezhető, úgy mint ezek a példák:

Lényeg röviden
A logót a weboldaladon sok-sok helyen fogod használni, az a célod, hogy az emberek megjegyezzék. Egyszer kell jól megcsinálni, mert később sok munkával jár mindenütt kicserélni. Tartsd észben az EDÁMI szabályt, azaz a logód legyen:
- Egyszerű
- Designos
- Átméretezhető
- Megjegyezhető
- Időtálló